Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Tuesday, July 1, 2008

    ترجمه مقاله سیمور هرش که در نیو یورکر امده و بعد از ان باعث ایجاد سر و صدای بسیاری در محافل سیاسی شده است / قسمت اول / بنفشه سرتیپی / رادیو زمانه.


    تهران پایتخت ایران




    واشنگتون دی سی ، پایتخت امریکا



    نمایی از مسجد الاقصی(گنبد آبی، راست)، دیوار ندبه(وسط) و قبه الصخره (گنبد طلایی، چپ) در شهر اورشلیم پایتخت اسرائیل.



    برجهای دوقولو تحت حمله ونابودی / دلیل اصلی انچه که اکنون در منطقه میگذرد..








    (قسمت نخست)
    آماده‌سازی میدان نبرد
    اثـــــــــر : سیمور هرش
    برگرفتــــــه از نیویورکر
    
برگردان: بنفشه سرتیپی




    تهیــــه و تنظیم
    داوید ـ تنه نزن









    منابع کنونی و سابق نظامی، اطلاعاتی و کنگره آمریکا اعلام کردند که اواخر سال گذشته، کنگره با درخواست بوش برای افزایش بودجه انجام عملیات مخفیانه علیه ایران موافقت کرد.
    بودجه درخواستی بوش برای انجام این عملیات،۴۰۰ میلیون دلار بود که از سوی وی، به عنوان حکم ویژه‌ی رییس‌جمهوری امضا‌ شده بود و هدف آن هم، بی‌ثبات کردن مدیریت و رهبری مذهبی ایران است.
    این عملیات مخفیانه، از اقلیت عرب اهوازی و گروه‌های بلوچ و سایر سازمان‌های مخالف حمایت می‌کند و جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای مورد ظن ایران را هم دربر می‌گیرد.
    عملیات مخفیانه علیه ایران، چیز جدیدی نیست. نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده، از سال گذشته با اجازه ریاست‌جمهوری، از سمت جنوب عراق با عبور از مرز، چندین عملیات را انجام داده بودند.
    این عملیات، شامل دستگیری اعضای سپاه قدس از میان کماندوهای سپاه پاسداران انقلاب و انتقال آن‌ها به عراق برای بازجویی، تعقیب «اهداف بسیار ارزشمند» در راستای جنگ رئیس‌جمهور با تروریسم که منجر به دستگیری و یا کشته شدن این اهداف شد، بود.








    اما به گفته مقامات فعلی و سابق، ابعاد و گستره این عملیات در داخل ایران، که سازمان اطلاعات مرکزی و فرماندهی مشترک نیروهای ویژه آمریکا (جی‌اس‌او‌سی) در آن مشارکت دارند، به طرز قابل توجهی گسترده‌تر شده است. بسیاری از سازمان‌‌ها و افراد، با بودجه درنظر گرفته شده برای این عملیات، موافق نبودند و برخی از رهبران کنگره نیز درباره ماهیت عملیات سوالات بسیار جدی داشتند.
    بر اساس قانون فدرال، حکم کاملاً طبقه بندی شده وابسته به ریاست‌جمهوری، باید در هنگام اجرای عملیات مخفی منتشر شود و یا حداقل به اطلاع نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در مجالس نمایندگان و سنا و اعضا ارشد کمیته‌های اطلاعاتی در این مجالس موسوم به گروه هشت قرار گیرند. این کمیته می‌تواند در صورت لزوم بودجه این عملیات را با توجه به عملیات قبلی تعیین کرده و حتی کاهش دهد.
    فردی آشنا با محتویات حکم مصوب کنگره که با «گروه‌های مخالف برای تامین مالی آن‌ها همکاری دارد» گفت: «این حکم به تضعیف بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران و تضعیف حاکمیت از طریق تغییر رژیم متمرکز شده است.»
    به گفته وی این حکم، گستره وسیعی از فعالین ایرانی را در جنوب و در شرق این کشور که مخالفان سیاسی قدرتمند بلوچ حضور دارند، در برمی‌گیرد.
    منبع آشنا با حکم گفت با وجودی که برخی قانون‌گذاران با جنبه‌هایی از حکم مشکل داشتند و «مذاکرات سطح بالای قابل توجهی در مورد آن صورت گرفت»، بودجه تقویت عملیات مخفیانه تائید شد.
    به عبارت دیگر، در حالی که کاندیدای جسور حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، از تمایل به گفت و گو و استفاده از دیپلماسی در مورد ایران سخن می‌گوید، برخی از رهبران دموکرات کنگره که از انتخابات ۲۰۰۶ به شدت این مکان را تحت کنترل داشته‌اند، در خفا با دولت برای گسترش فعالیت‌های مخفیانه علیه ایران همکاری می‌کنند.
    درخواست افزایش بودجه، همزمان با برآورد سازمان اطلاعاتی آمریکا در دسامبر مبنی بر این‌که ایران از سال ۲۰۰۳ فعالیت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است، مطرح شد







    دولت با کم‌ارزش جلوه دادن گزارش یادشده، در حالی‌که می‌گوید متعهد به استفاده از دیپلماسی است، بر ضرورت انجام واکنش سریع برای مقابله با خطر هسته‌ای ایران تاکید کرده است.
    جورج بوش در مورد نتیجه‌گیری سازمان ملی اطلاعاتی آمریکا نظر مقامات ارشد امنیت ملی مثل رابرت گیتس، وزیر دفاع و کاندولیزا رایس، وزیر‌خارجه را خواستار شد که همه مثل وی آن را زیر سوال بردند. (جان مک‌کین، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم چنین نظری داشت)
    در این اثنی، دولت، اتهامی علیه رهبری ایران را مبنی بر دخالت در کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق به صورت مستقیم و با اعزام نیروی نظامی به عراق و یا به صورت غیرمستقیم با تامین بمب‌های کنار جاده‌ای و سایر کالاهای مرگ‌آور در عراق مطرح کرد. (سوالاتی درباره درستی این ادعا مطرح است که مجله تایم در گزارشی با عنوان «مدارک دخالت، نامعتبر است» به آن اشاره کرده است.)
    رهبران نظامی و غیرنظامی پنتاگون در نگرانی کاخ سفید در مورد برنامه هسته‌ای ایران سهیم هستند اما در خصوص درستی استفاده از تهاجم نظامی علیه این کشور توافق ندارند.
    برخی مقامات پنتاگون معتقدند بمباران ایران پاسخ مناسبی به مسئله تکثیر سلاح هسته‌ای نیست و در این خصوص بیشتر به دیپلماسی نیاز است. آن‌ها نظراتشان را به کنگره و رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند.
    یک سناتور دموکرات به من (سیمور هرش) گفت که اواخر سال گذشته در جلسه‌ای محرمانه، گیتس وزیر دفاع در دیدار با رهبران دموکرات سنا (که این نوع دیدارها اغلب رخ می‌دهد) در خصوص حمله پیش‌دستانه دولت بوش به ایران هشدار داده و گفته است: «در صورت بروز جنگ، ما نسلی از جهادگران را می‌آفرینیم که با نوه‌های ما این جا در آمریکا مبارزه خواهند کرد.»
    نظر گیتس، دموکرات‌ها را متعجب کرد و او در پاسخ یکی از سناتورها که پرسید آیا او نظرش را به بوش و یا معاون او دیک چنی گفته است افزود: «اجازه دهید بگویم که من گویی این‌ها را برای خودم می‌گویم.» (سخنگوی گیتس هم نظر وی را در خصوص نتایج حمله به ایران در آن نشست تایید کرد.)
    به گفته فردی آشنا به محتویات حکم رئیس‌جمهوری، ستاد مشترک ارتش ایالات متحده که ریاست آن بر عهده مایک مولن است «به‌شدت» در خصوص فشار کاخ سفید برای اجرای یک حمله هوایی نظامی علیه ایران مخالفت کرده است.


    به همین نحو، یکی از مشاوران پنتاگون که در جنگ با تروریسم مشارکت دارد گفت که «حداقل ۱۰ افسر ارشد شامل دریاسالاران، فرماندهان رزمی و ژنرال‌های ارشد که عملیات نظامی در سراسر جهان را هدایت می‌کنند «درباره این موضوع وارد بحث شده‌اند.»
    ‌جنجالی‌ترین فرد در میان این فرماندهان، ادمیرال ویلیام فالون، فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا است که اخیراً فرماندهی نیروهای ایالات متحده در عراق و افغانستان را به‌عهده داشت.
    فالون در ماه مارس تحت فشار طرح نظرات خود درباره حمله نظامی به ایران، استعفا کرد. به عنوان مثال وی سال گذشته به فایننشال تایمز گفت که «هدف واقعی» سیاست آمریکا، تغییر رفتار ایرانی‌ها بوده و ادامه داد: «به نظر من حمله به آن‌ها به‌عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف، نخستین گزینه نیست.»
    ‌ادمیرال فالون در ماه ژوئن در گفت و گو با من (هرش) گفت که برخی افراد در کاخ سفید، از اظهارات علنی وی ناراحت شده‌اند. او به من گفت: «بسیاری باور دارند که شما مجبورید یا با ایرانی‌ها و یا علیه آن‌ها باشید. بیایید جدی فکر کنیم که ۸۰ میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند و هر کس هم برای خودش دیدگاهی دارد. این‌که بگوییم تنها این راه یا تنها یک راه دیگر وجود دارد، منطقی نیست.»
    ‌موافقت سران دموکرات برای اختصاص صدها میلیون دلار برای انجام عملیات مخفیانه بیشتر در ایران با توجه به نگرانی‌های مقاماتی مثل گیتس، فالون و بسیاری دیگر قابل توجه بود.
    فرد آشنا به محتویات حکم رئیس‌جمهوری گفت: «پروسه نظارت بر این موضوع، دقیق نبوده و دولت در واقع بر اساس آن‌چه خواسته عمل کرده است. پروسه منقطع شده و ما شاهد اوضاع خطرناکی هستیم.»
    ‌دموکرات‌های ارشد کنگره به من گفتند که درخصوص این‌که استنباط آن‌ها از اقدامات جدید، متفاوت از دیدگاه کاخ سفید باشد نگران هستند. فرد آشنا به حکم گفت که موضوعی در این حکم به اقدام دفاعی مهلک از سوی ماموران عملیاتی آمریکا در ایران اشاره دارد. (در اوایل ماه می، اندرو کاکبرن ژورنالیست، عناصر این حکم را در مجله اینترنتی کانتر پانچ منتشر کرد.)
    ادامه دارد

    برگرفته از: نیویورکر

    1 comment:

    Anonymous said...

    that doesn't happen everyday. wish you all the best.