Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Tuesday, January 22, 2008

    Shame on us !! خجالتش بر ما

    فقر سالانه ۱۰ میلیون کودک زیر پنــــج سال را به کام مرگ میکشد
    تهیه و تنظیم : داوید
    بیست و سوم ژانویه ۲۰۰۸
    برگرفته از






    صندوق کودکان ملل متحد ( یونیسف ) امروز سه شنبه اعلام کرد حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک سالانه پیش از رسیدن به سن ۵ سالگی میمیرند که اصلي ترين علت مرگ و مير انان بيماريهايي است که مي توان به سادگي از ان جلوگيري کرد .

    بر اساس این گزارش به نقل از خبرگزاري رويترز از ژنو ، با اينکه براي نخستين بار ، امارهاي سالانه حاکي از کاهش مرگ و مير کودکان به زير ده ميليون نفر است ولي ۲۶ هزار کودک کم سن و سال ، همه روزه بر اثر ابتلا به مالاريا ، ذات الريه و ديگر بيماريهاي مشابه مي ميرند .



    چهار ميليون نفر از اين کودکان در نخستين ماه زندگي جان خود را از دست مي دهند . مانه ونمان مدير اجرايي يونيسف گفت : مطلقا نمي توان پذيرفت که سالانه نزديک به ۱۰ ميليون کودک بر اثر ابتلا به بيماريهاي قابل پيشگيري بميرند.
    وي افزود بسياري از نوزادان نيز ، هنگام تولد ، مادر خود را از دست مي دهند.

    وي طي مصاحبه اي گفت :‌ کار زيادي براي رفع اين مشکل بايد انجام گيرد ولي پيشرفتهايي هم وجود داشته است و مي توان به اينده اميدوار بود.



    يونيسف هشدار داد با وجود پيشرفتهاي اخير ، افريقا ، جنوب اسيا و خاور ميانه در رسيدن به اهداف سازمان ملل متحد در کاهش ميزان مرگ و مير کودکان تا دو سوم ، بين ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ ناموفق بوده اند ، بر اساس اين طرح ، قرار است مرگ و مير کودکان به کمتر از ۵ ميليون در سال برسد

    يونيسف که پيش قراول اقدامات و تلاشهاي سازمان ملل متحد در افزايش ميزان اميد به زندگي در کودکان در کشورهاي مختلف است و در نظر دارد شيوع ايدز و ضعف مديريت دولتها و سيستمهاي ضعيف بهداشتي را کنترل و رفع کند ، در گزارش سالانه خود اعلام داشته است که بايد غير طبيعي بودن شرايط کنوني ، گوشزد شود .



    منطقه زير صحراي افريقا بدترين منطقه در جهان است و اکنون بيش ار ۴۹ درصد از مرگ و ميرهاي کودکان زير پنج سال جهان در اين منطقه روي مي دهد در حالي که فقط ۲۲ درصد تولدها را در خود جاي داده است.

    کودکي که در اين منطقه متولد مي شود به ميزان يک ششم شانس زنده ماندن تا پنج سالگي دارد.

    چهل و شش کشور منطقه زير صحراي افريقا از سال ۱۹۹۰ تاکنون از نظر مرگ و مير کودکان بدتر شده يا حداکثر ، در شرايط ثابت باقي مانده و هيچ پيشرفتي نداشته اند فقط سه کشور دماغه سبز، اريتره و سي شل به اهداف سازمان ملل تا سال ۲۰۱۵ خواهند رسید .
    به گفته ونمان ، منطقه ياد شده بايد مورد عنايت ويژه سازمان ملل متحد قرار گيرد ولي همچنين بايد ديگر کشورها نيز يک به يک
    مورد توجه باشند
    دربرخي کشورهاي افريقايي ، از جمله اتيوپي و مالاوي ، که مرگ و مير کودکان از سال هزار و نهصدو نود تا چهل درصد کاهش يافته است ، پيشرفتهايي وجود داشته است.



    جنگهاي داخلي در سيرالئون سبب بروز بدترين امار مرگ و مير کودکان زير پنج سال در جهان شده است که اماري برابر با دويست و هفتاد مورد مرگ در هر يک هزار تولد دارد.

    کودکان جهان در حال توسعه به ميزان زيادي بر اثر ابتلا به بيماريهاي تنفسي يا عفونتهاي اسهالي جان مي بازند در حالي که اين بيماريها هيچ خطري در کشورهاي غني ايجاد نمي کند.




    بسياري از کودکان بر اثر ابتلا به سرخک و ديگر بيماريهاي مشابه مي ميرند در حالي که به راحتي و با استفاده از واکسن مي توان مانع از بروز اين بيماريها شد.

    با استفاد از تغذيه با شير مادر ، واکسيناسيون و استفاده از توري ويژه مي توان مرگ و مير کودکان را کاهش داد.
    دکتر ونمان افزود :‌ بدون بستري کردن کودکان در بيمارستان نيز مي توان درمان انان را براي کنترل سوء ‌ تغذيه حاد و شديد اغاز کرد.

    No comments: