Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Thursday, September 4, 2008

    ایبی ناتان ایرانی زاده یهودی ، اسطوره جهانی صلح و انسانیت در ۸۱ سالگی در اسرائیل درگذشت . Peace activist Abie Nathan dies in Tel Aviv aged 81

    پایان یک اسطوره *


    تهیه ، ترجمه و تنظیــم
    داوید فاخری / تنه نزن















    اییبی ناتان Abie Nathan ، یهودی ایرانی ، زاده ابادان در سن ۸۱ سالگی از میان فعالان صلح پر کشید و به جاودانگی پیوست !.





    سنگ یادبود * خیمـــــه صــلح * ، به پاداش فعالیتهای * ایبی ناتان * پیام اور صلح و
    نزدیک کننده قلوب اعراب و اسرائیل به هم ، که به افتخار وی در اسرائیل بر پا گردیده.









    ایبی ناتان ؟!. Abie Nathan

    اییبی ناتان ( ۱۹۲۷ـ ۲۰۰۸ ) مرد رسانه ها و فعال صلح اسرائیلی ، بیشتر بخاطر مبارزاتش برای ایجاد صلح بین اسرائیل و اعراب که برخأ نیز مغایر با خط مشی سیاسی کشور او بود انجام و فعالیتهای انسان دوستانه اش که به نفع پناهندگان اماکن بلا دیده در سراسر جهان نموده بود شهرت دارد .
    او در سال ۱۹۹۷ مفتخر به دریافت
    « جایزه نیرنبرگ » که به فعالین لایقتر حقوق بشر اختصاص دارد و مقام دوم بعد از جایزه صلح نوبل را داراست ، گردید .
    اییبی ناتان فرزند « متیلدا » مادر و « یعقوب » پدر ، در سال ۱۹۲۷ میلادی در شهر نفت ایران
    ،
    ابادان
    بدنیا امد . ۱۲ ساله بود که اولیائش برای انکه او از تحصیلات بهتری برخوردار گردد به شهر « بامبی » در هند مهاجرت کردند و او را در مدرسه کاتولیکها گذاردند و بعد از انجا او را به مدرسه یهودی ان شهر انتقال دادند . در این مدرسه بود که « اییبی » با ایده
    صیونیستی اشنائی پیدا کرد و به جنبش پیشگامان جوان « سازندگان » پیوست . مدتها بعد به سرزمین اسرائیل که هنوز
    کشور اسرائیل نشده بود مهاجرت کرد و در سال ۱۹۴۵ به یکی از سازمانهای مقاومت مخفی یهودیان که برای ازاد سازی ان سرزمین از سلطه بریتانیای کبیر میجنگیدند ، بنام گروه زیرزمینی « پالماخ » پیوست.
    او از سن ۱۷ سالگی در نیروی هوائی سلطنتی بریتانیا مشغول به خدمت و در نبردهای هوائی جنگ جهانی دوم از جانب انگلستان شرکت جست . در زمان جنگهای استقلال که کشور کوچک اسرائیل در تنگنا قرار گرفته بود به انجا رفت و بصورت داوطلب در نیروی هوائی ان خلبانی نمود .




    هواپیماههای « موسکیتو » ساخت انگلستان.

    اییبی ناتان در سال ۱۹۵۱ برای تمرینات با هواپیماهای « موسکیتو » گه از انگلستان خریداری شده بود از طرف نیروی هوائی اسرائیل به انگلستان اعزام گردید و به اینوسیله جزو اولین دسته خلبانان اسکادران جدید نیروی هوائی اسرائیل در امد ، اما به دلائلی در همان سال از ادامه خدمت در ارتش استعفا داد و در شرکت هواپیمائی اسرائیلی
    ال عال به کار خلبانی پرداخت!.
    او در اوائل دهه ۶۰ به دنیای تجارت روی اورد و در سال ۱۹۶۵ در مرکز « تل اویو » رستورانی بنام « کالیفرنیا » بنا نهاد که بزودی یکی از بزرگترین محلهای تجمع افراد متشخص در اسرائیل شد.





    رستوران « کالیفرنیا » متعلق به اییبی ناتان در تل اویو.




    در همین سال و بر تکیه از محبوبیتی که در میان مردم بدست اورده بود ،« اییبی ناتان » بمنظور راهیابی به کنست ششم
    پارلمان اسرائیل ، اقدام به برپائي حزبی مستقل بنام « نص / معجزه » نمود و در انتخابات نمایندگان مجلس ، در سال ۱۹۶۵ شرکت کرد اما بدلیل عدم کسب ارای کافی ، از ورود به ان باز ماند. اما بعد از اعلام نتایج انتخابات ، تعهد کرد که اگر مورد پشتیبانی مردم قرار بگیرد با پیام صلح به مصر پرواز خواهد کرد.

    * پرواز صلح ۱ *








    در ۲۵ فوریه ۱۹۶۵ اییبی ناتان با هواپیمای کوچک متعلق به خود ، که نام انرا * صلح ۱ * گذارده بود بسوی مصر پرواز کرد و در فرودگاه « پورت سعید » بر زمین نشست و این در حالی بود که دستگاههای خبر رسانه ئی اسرائیل بر مبنای خبری که به انان به غلط و یا بعمد گزارش شده بود چنین شایع کرده بودند که هواپیمای « اییبی »ا سقوط کرده و او در ان حادثه جانش را از دست داده است ! که البته بزودی معلوم گردید که ان خبر حقیقت نداشته است!.
    به محض رسیدن به مصر « اییبی » توسط مأموران مصری بازداشت شد و تقاضای وی برای ملاقات با
    « جمال عبدالناصر » رئیس جمهور وقت انگشور که به منظور اهدای بیانیه صلح به او در خواست دیدار کرده بود بی نتیجه ماند !. او بهر حال بعد از دو روز از مصر اخراج و به محض ورود به خاک اسرائیل به جرم خروج غیر قانونی از کشور توسط پلیس بازداشت گردید!. اما در عین حال ، بازگشت سالم وی و بی انکه اسیبی به او رسیده باشد با استقبال شایان توجه ملت روبرو و از ان پس به صورت فرد شجاعی در افکار جهانیان شناخته شد که برای رسیدن به هدفش از انجام هیچگونه عمل مخاطره امیزی هراس ندارد حتی اگر هم با قوانین همخوانی نداشته باشند!.
    بعد از این پرواز پرمخاطره و صلحطلبانه بود که او شروع به برگزاری کمپینهای صلح نمود و در اغاز برای این منظور به بریتانیا و ایالات متحده و روسیه شوروی سابق سفر کرد که در ان سفرها با رهبران بزرگی همچون پاپ ژان پل ششم و رابرت کندی و روشنفکران شناخته شده جهانی چون ژان پل سارتر و برتراند راسل بمنظور گسترش ایده های صلح طلبانه و بشر دوستانه اش در جهان ، ملاقات کرد.


    * صدای صلح و فعالیتهای انساندوستانه *


    شناخت قدرت و نفوذ رادیوها در کنترل افکار عمومی و بویژّه پروپاگاندهائی که در زمان
    « جنگ ۶ روزه » از طریق « امواج رادیوئي » توسط کشورهای عربی به تعریف از خود و تحقیر اسرائیل بکار میرفت ، او را به فکر تأسیس یک ایستگاه رادیوئی انداخت که از طریق ان بمنظور رساندن صدای خود که صدای صلح و انسانیت به گوش مردم منطقه و دنیا بود استفاده نماید !.








    * کشتـــــــی صلـــــــــح * اییبی ناتان که از طریق امواج رادیوئی ان صدای صلح و ارامش را به گوش سران
    کشورهائی در منطقه میرسانید که تنها راه حل مشکلات سیاسی خود را در جنگ میدیدند!.










    از این رو در سال ۱۹۶۹ کشتی کوچکی را که با کمک مالی
    * جان لنون * ستاره گروه موسیقی معروف * بیتلها * خریداری شد و بعدها نیز با کمکهای مالی طرفدارانش تا پایان کار ان ادامه یافت ، را مجهز به دستگاههای فرستنده رادیوئی کرد و انرا به اب انداخت!.
    شروع اولین برنامه های این ایستگاه رادیوئی که بنام * صدای صلح Voice of Peace و صوت السلام * شناخته میشد در ماه می ۱۹۷۳ بود و در ادامه ، مستمرأ از ان ،موسیقی همراه با پیامهای صلح پخش میگردید ، اما چون قاعدتأ مجوزی برای پخش صدای این رادیو ، از جانب دولت صادر نگردیده بود و اجازه نداشت که صدای انرا از داخل مرزهای کشور پخش کند ، از اینرو « اییبی ناتان » کشتی خود را در ابهای بین المللی و نزدیک به مرزهای ابی اسرائیل هدایت نمود و همچنان به پخش * صدای صلح * ادامه میداد!.




    اییبی ناتان / ۱۹۶۱






    او در اکتبر ۱۹۷۳ و در بحبوحه جنگ
    « یوم کیپور » کشتی خود را بسوی مرزهای ابی مصر هدایت کرد و در اطراف « پورت سعید » به پخش و ارسال پیامهای صلح و درخواست اتش بس میان طرفین در جنگ پرداخت .
    در سال ۱۹۷۸ « اییبی ناتان » با بروی کار امدن « حزب لیکود » و به نشانه اعتراض به بر پائی شهرکهای یهودی نشین در یهودا و شمرون و نوار غزه که توسط دولت شادروان
    انجام میگرفت ، « منخم بگین » ، دست به اعتصاب غذا زد و در همان حال نیز شروع به ملاقات با مهره هائي از فلسطینیها نمود!.
    او در سال ۱۹۹۳ مجبور شد که به فعالیتهای ایستگاه رادیوئی « صدای صلح » پایان دهد ، اما این اتفاق باعث نشد که او به فعالیتهای بشردوستانه و سیاسیش ادامه ندهد !.


    * تماس با سازمان ازادی بخش فلسطین *



    یاسر عرفات رهبر سازمان ازادی بخش فلسطین در ان زمان و جمال عبدالناصر رئیس جمهور فقید مصر در حال خوش امد گوئي به یکدیگر. یاسر عرفات در سال ۱۹۵۶ و در مناقشه فرانسه و انگلیس و اسرائیل که بر سر مسأله کانال سوئز با مصر اتفاق افتاد ، با درجه ستوان دومی در ارتش مصر خدمت میکرد.





    همانطور که اشاره شد ، اییبی ناتان تماسهائی را با افرادی از سازمان ازادی بخش فلسطین از سال ۱۹۷۸ اغاز کرده بود اما گسترش این دیدارها به اندازه ئی رسید که قانون گزاران اسرائيل را مجبور به تصویب قانونی کرد که هرگونه ملاقات شهروندان اسرائیلی را با سازمانهای تروریستی غیر قانونی میخواند .
    در سال ۱۹۹۱ ناتان دست به یک اعتصاب غذای ۴۰ روزه زد در اعتراض به تصویب قانونی که هرگونه تماس با سازمان ازادی بخش فلسطین را منع میکرد ! که در نهایت با پا در میانی رئیس جمهور وقت ان کشور ، « خییم هرتزوک » انرا پایان داد.
    اما او همچنان و بی اعتنا به قوانین کشورش که انانرا « وحی نیامده از اسمان میخواند که حتمأ باید به انان احترام گذاشت » به ملاقاتهای خود با « یاسر عرفات » و دیگر اعضای ان سازمان ادامه میداد تا سرانجام در ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۱ بخاطر شکستن قانون « منع تماس با تروریستها » که او انرا نادیده گرفته بود مجرم شناخته شد و به ۱۵ ماه حبس در زندان « معسیاهو » محکوم گردید، اما پیش از پایان محکومیتش از زندان ازاد شد .





    دیدار شیمون پرز رئیس جمهـــــــــور اسرائيل از اییبی ناتان در سال
    گذشته ( ۲۰۰۷ ) در مراسم برگــــــزاری جشن تولد ۸۰ سالگی او .







    اییبی ناتان و شیمون پرز ، دیداری از سالهائي دور .









    به پیروی از رفتار وی ، اسرائیلیهای بیشتری جرأت یافته و به ملاقات با فلسطینیان تمایل نشان دادند و با انان دیدار کردند !. این موضوع زمینه ئی شد در ان زمان برای بحث و مجادله بسیار جدی و گسترده ئي که در باره لغو و یا ادامه « قانون منع ملاقات با سازمانهائي مانند ازادی بخش فلسطین » در میان مردم اسرائیل رونق یافت که سرانجام هم بر اثر این مجادله مردمی ، ان قانون ملغی گردید.
    به مجرد لغو این قانون در سال ۱۹۹۳ توسط کنست ( پارلمان اسرائيل ) اییبی ناتان به تونس که در ان زمان و بعد از برچیده شدن پایگاههای فلسطینی در لبنان که منجر به بیرون راندن عرفات و یارانش در جریان
    « جنگ لبنان اول ۱۹۸۲ » توسط ارتش اسرائیل از ان سرزمین به انجا انجامید ، رفت و با " یاسر عرفات " دیدار نمود.

    او علاوه بر فعالیتهای صلح سازانه اش در خاورمیانه ، در زمینه هائي غیر سیاسی و بشر دوستانه نیز فعالیت داشت. او ترتیب جمع اوری و ارسال کالاهای مورد نیاز به مردمان اسیب دیده و ناتوان کشورهای ضعیف مانند سومالی ، اتیوپی ، گواتمالا ، زئیر سابق و لبنان را میکرد ، او همچنین به برپائی مراکز کمک رسانی به پناهندگان کشورهای در حال جنگ و گرسنکی و فاجعه دیده مانند کامبوج ، بنگلادش ، و کلمبیا اقدام مینمود. از ان جمله او در سال ۱۹۶۸ از سران کمیته « کمک به بچه های کشور
     « 
    بیافرا » بود که او خود شخصأ به ارسال کمکهای بشر دوستانه به کشوری که دیگر اکنون وجود ندارد اقدام میکرد!.
    اییبی ناتان در سال ۱۹۹۶ که برای کمک به نوشتن بیوگرافی خود به امریکا رفته بود ، در واشینگتن دچار سکته مغزی شد که بر اثر ان نیمی از بدن وی از قسمت پائین تنه فلج گردید ، اما متاسفانه این پایان کار نبود ، چندی پس از ان دچار سکته مغزی دیگری گردید که او را از تمام بدن فلج کرد بطوری که انجام هرگونه حرکت جسمی حتی تکلم هم از او گرفته شد . وضعیت سختی که وی در ان قرار گرفت اطرافیانش ( دوستان نزدیکش ) را بر ان داشت تا او را برای رسیدگیهای ویژه و بهتر در بخش معلولان در بیمارستان بستری کنند.
    در سال ۲۰۰۵ از جانب فرمانده نیروی هوائی اسرائیل « ژنرال الیعزر شاکدی » به دریافت نشان * بالهای طلائی* که ویژه خلبلنانیست که ۵۰ سال از روز دریافت * بالهای پرواز * انان که اجازه پرواز در نیروی هوائی را دریافت کرده اند میگذرد ، مفتخر گردید.
    در همان سال ( ۲۰۰۵ ) سینماگر اسرائیلی « ایتان خریص » نیز ، فیلمی را که در باره زندگی او بنام
    « با غروب افتاب » ساخته بود به روی اکران اورد.










    اوراهام * اییبی * ناتان Abi Nathan این اسطوره انسانیت و این پیامبر صلح ، کسیکه با اولین اسکادران هوائی کشورش به پرواز در امد ، * ایستگاه صدای صلح * را بنیاد نهاد ، به مبارزه بی انتها برای ارتقای صلح در جهان کوشید، برای دیدار با عبدالناصر و رساندن پیام صلح به او به سفر پر مخاطره ئی دست زد که که احتمال بازگشت در ان وجود نداشت ، با یاسر عرفات ملاقات کرد و بخاطر ان زندانی شد و در باره روزهای زندان هر چند هم که کوتاه مدت بود ، اما نوشت : * انانیکه مرا زندانی کردند زندگیم را به هدر دادند چون من میتوانستم در این زمان هم فعالیتهای بیشتری برای احراز صلح ابعمل اورم ! * ، سرانجام بعد از رنجهائيی طولانی که بخاطر بیماریش تحمل کرده بود ، در تاریخ ۲۷ اگوست ۲۰۰۸ در سن ۸۱ سالگی در « بیمارستان ایخیلو » در تل اویو ، * روح امرزیده اش ، از جسم شکسته از خدمات بی وفقه ای که به بشریت کرده بود ، بسوی خوبان خدا به پرواز در امد تا در زمانی و مکانی دیگر از جهان دوباره به پراکندن شکوفه های صلح و بشر دوستانه بین مردمان نیازمند بپردازد *.
    ایبی ناتان دو بار ازدواج کرد که حاصل ان پیوندها یک فرزند دختر است بنام « شارونا » که در امریکا زندگی میکند.
    روحش به همراه همه مشتاقان صلح در جهان ، شاد،
    داوید فاخری



    dated Aug 28, 2008

    Peace activist Abie Nathan dies in Tel Aviv aged 81
    By ASSOCIATED PRESS


    Abie Nathan, the pilot, entrepreneur, peace activist and founder of the groundbreaking "Voice of Peace" radio station,










    died Wednesday at Tel Aviv's Ichilov hospital, the hospital said in a statement. He was 81.










    Abie Nathan.








    Nathan burst onto the world of Middle East diplomacy in 1966 with a dramatic solo flight to Egypt in a rattletrap single-engine plane, more than a decade before Israel and Egypt signed a peace treaty.
    Although he failed in his initial bid to talk peace with the Egyptians, his daredevil escapade won the affection of many Israelis and launched a long and often eccentric one-man crusade to end the Arab-Israeli conflict.
    Over time, he earned a reputation as a
    maverick peace activist who often took diplomacy into his own hands. He was called a crackpot and a prophet. But many admired the daring of the former Israeli air force fighter pilot as he pounded on Egypt's doors, sailed his pirate radio ship into hostile Middle East waters or risked his life on hunger strikes for peace.
    Former Meretz chairman Yossi Sarid said Nathan paved the way for Israel's peace movement. "He was ahead of his time, and he did everything himself," he said.
    Abraham Jacob Nathan was born April 29, 1927 in Iran, educated in India, and served in the Royal Air Force as a fighter pilot, before joining the Jewish immigrant influx into newborn Israel in 1948.

    A short, dark man, he flew for El Al and ran an art gallery and restaurant that became the center of Tel Aviv's bohemian life. His American-style diner even helped pioneer the hamburger in Israel.
    Convinced that
    people power could succeed where the diplomats had failed, he ran for parliament in 1965 on a promise to fly his private plane to Cairo and talk peace with then Egyptian president, Gamal Abdel Nasser.
    "Someone has to do something," he would say, in the soft lilt that revealed his Indian background. "We are getting nowhere with the politicians."
    The voters rejected him, but he flew his private plane "Shalom One" to Port Said anyway. Egyptian authorities treated him courteously and sent him home. Israel disapproved of his unauthorized border crossing but took no action.
    He continued his campaign for peace later that year with trips to Europe, the United States and the Soviet Union, where he met with world leaders such as
    Pope John Paul VI and Senator Robert Kennedy, and intellectuals like Jean Paul Sartre and Bertrand Russell.
    In 1967, he flew to Egypt again and was turned away without seeing Nasser. Israel jailed him for 40 days.
    After two more fruitless flights on commercial airlines, Nathan changed his tactics, buying a 188-foot, 570-ton freighter that was partially funded by John Lennon. He anchored it off the coast of Tel Aviv and turned it into a pirate radio station, "The Voice of Peace," with a mix of pop songs and peace messages.
    "Shalom, salaam and peace to all our listeners," Nathan declared in his maiden broadcast in 1973. "The Peace Ship is a project of the people.
















    We hope through this station we will help relieve the pain and heal the wounds of many years of suffering of the people of the Middle East."
    Over the next 20 years, "The Voice of Peace" became especially popular among youth. It was the only radio station in the Middle East that broadcast music from the world's "Top 40" charts and used English as its primary language, yet offered both Israeli and Arabic news.
    Apart from his peace efforts, Nathan flew or shipped emergency supplies to victims of war, earthquakes and famine around the world, including to Biafra, Cambodia, Nicaragua, Lebanon and the former Zaire.

    In the 1970s, Nathan went on repeated hunger strikes to try to force Israel to make concessions for peace with Egypt and talk to the Palestine Liberation Organization.
    He saw the first wish come true when Israel and Egypt signed a peace treaty in 1979. But it would be years before Israel would reverse a law making meetings with the PLO a crime.
    Nathan broke the law several times by meeting with PLO leader Yasser Arafat, whom he later referred to as his "brother." In 1989 he was jailed for 122 days, with a one-year suspended sentence if he repeated the offense. He did, and was charged again.
    It was a measure of the public affection he commanded that during a prison furlough, he was honored with a banquet attended by the cream of the Israeli establishment.
    In January 1993, with a more moderate government in power, parliament repealed the law banning contact with the PLO, and Nathan immediately flew to Tunis seeking a fresh meeting with Arafat, this time legally.
    Eight months later, Israel and the PLO signed an interim peace agreement, and Nathan celebrated with symbolism: He sank the Voice of Peace ship.
    In 1996, Nathan suffered his first stroke in Washington. The trauma left his left side paralyzed and grounded him for life in a wheelchair. A second and more severe stroke hit in June 1998 in Tel Aviv. This one robbed Nathan of his speech. In recent years, he had been confined to a retirement home and had rarely been seen in public. In a 1996 interview with The Associated Press,
    Nathan said that during one of his prison hunger strikes, he was certain he was going to die. He bought a grave and a tombstone. When asked what he would want written on the stone, he replied "Nissiti," the Hebrew word for "I tried."
    Nathan was twice married and had one daughter, Sharona. which could be on time at his Funeral .

    No comments: