Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Thursday, June 19, 2008

    اوپک و تضعیف دلار، تورم جهانی، افزایش در تولید نفت و قیمت ان، ارزی دیگر بجای دلار، طلا کیلوئي ۴۵۴۰۰ تومان، دلار ۷ تومان و ۳۵ ریال، تهدید به اسرائیل!.


    خلیج فارس ـ ابی


    تهیــه و تنظیــم
    ۱۹ جون ۲۰۰۸
    داوید ـ تنـه نـزن






    پیشگفتار

    تیتر بالا بصورت خبری کلی ارائه شده ، قسمتی از ان دیگر تبدیل به اخبار عادی روزانه شده و تازگی و هیجانی در خواندن و شنیدن انان دیده نمیشود و قسمتی دیگر از ان برعکس مایه تعجب و حتی خوشحالیتان گردیده که در اینصورت امیدوارم این هیجان بیش از حد نبوده و ناگهان انرا با از بین رفتن رژیم در ایران و چمدانها را زیر بغل گذاشتن و عازم وطن شدن اشتباه
    نگیرید !.
    چند روز قبل سایت زمانه

    را تماشا میکردم و در بخشی از ان که طنز نویس نامی سید ابراهیم نبوی با مروری بر نوشته های جراید ۳۰ /۴۰ سال پیش وقایع ان زمان را مورد بررسی قرار میدهد ، چشمم به دو خبر کوتاه از سالهای ۷۷ / ۷۸ میلادی که در ان رسانه ها ثبت شده بود خورد که تشابه موارد امده در ان با انچه این روزها در جهان و بویژه در رابطه با کشور ما میگذرد بسیار مایه تعجم گردید !. اول انکه شاه در سال ۱۹۷۳ یعنی ۳۵ سال قبل و کم و بیش ۵ / ۶ سالی پیش از انکه تاج و تخت مملکت را به گردانندگان رژیم فعلی بسپارد و ایران را ترک کند ، در مصاحبه ئی که متن ان در زیر میاید اسرائیل و غرب را اینچنین تهدید به استفاده از نفت برای نشان دادن قدرت خود در منطقه کرد ! « شاه ‍‍ایران که کشورش دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شد و در آن زمان نزدیک ترین هم پیمان ایالات متحده در خاورمیانه بود، در سال ۱۹۷۳ در مصاحبه با مجله «نیویورک تایمز» گفت: «البته که قیمت نفت در جهان رو به افزایش است». «شکی در آن نیست! اما چطور است که...؛ شما [کشورهای غربی] قیمت گندمی را که به ما می‌فروشد ۳۰۰٪ بالا بردید، و همین طور شکر و سیمان را گران کردید؛ شما نفت خام ما را می‌خرید و به نام پتروشیمی صدبرابر گرانتر همان جنس را به ما می‌فروشید...؛ با این اوصاف عادلانه‌است که شما هم از این پس بهای بیشتری برای خرید نفت بپردازید، مثلاً ۱۰ برابر بیشتر از آنچه الآن پرداخت می‌کنید. ». و در مصاحبه دیگری که ان شادروان در تاریخ ۲۶ می ۱۹۷۸ میلادی با شیکاگو تریبیون انجام داد ، در مورد اسرائیل و سایر موارد نیز به اینگونه ابراز نظر نمود ، «


    دفتر اوپک در ژنو .


    وی در این مصاحبه گفت: «ممکن است از نفت به عنوان یک سلاح اقتصادی به منظور وادار کردن اسراییل برای اتخاذ موضع انعطاف‌پذیری در حل بحران خاورمیانه استفاده شود.»
    وی افزود: «اگر همگی جمع شوند و این‌ کار را بکنند، ممکن است اقدام موثری باشد. زیرا شکی نیست که حیات ملت‌ها به انرژی بستگی دارد.»
    شاه ایران در این گفت وگو اعلام کرد: «این احتمال وجود دارد که در سال ۱۹۸۱ از جانب شوروی برای خرید نفت از اوپک سفارش بزرگی داده شود.»
    وی در تاکید بر استقلال اوپک ( اوپک یک کارتل متشکل از الجزایر، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا است که مقر بین المللی آن از سال ۱۹۶۵ در شهر وین در کشور اتریش بوده‌است ) .
    . گفت: «اگر خریداران خوبی وجود داشته باشد، چرا ما باید از فروش نفت خودداری کنیم»
    و دوم انکه در کنفرانس وزرای نفت اوپک در ژنو ( ۴۰ سال قبل ) مواردی مورد بحث قرار کرفته اند که تشابه انان با انچه امروز در رابطه با وطن ما میگذرد چنان نزدیک است که ادم را ترس بر میدارد که مبادا اینبار نیز دوباره این وطن ما باشد که دچار نتایج شوم توطعه های پشت پرده کارتل های نفتی و همکاران حکومتیشان در تهران واقع شده و از این هم که هست روزگار ملت درمانده ایران بدتر شود !. به این متن که در روزنامه های ان روز ها امده توجه بکنیم ، «
    ایران: اوپک باید در مقابل تضعیف بیشتر دلار اقدام کند
    کنفرانس وزرای نفت اوپک در ژنو افتتاح شد. گفته شده است که در اجلاسیه امروز که ممکن است دو روز هم به طول بینجامد، مسائل مربوط به تورم جهانی، کاهش ارزش دلار، اضافه تولید نفت در بازار و تأثیر آن بر روی قیمت‌ها و هم‌چنین همکاری بین کشورهای اوپک مطرح خواهد شد.
    البته افزایش قیمت نفت هم از طرف عراق و کویت و احتمالاً الجزایر و لیبی مطرح خواهد شد که بی‌تردید رد خواهد شد و قیمت نفت تا شش ماه دیگر ثابت خواهد ماند.
    محمد یگانه وزیر امور اقتصادی و دارایی که ریاست هیأت اعزامی را به عهده دارد، در این مورد گفت: «در کنفرانس کاراکاس تصمیم گرفته شد که قیمت نفت تا سال ۱۹۷۸ بالا نرود. اما اتفاق تازه‌ای که در طول این مدت روی داده است، کاهش ارزش دلار است که مورد توجه اکثر شرکت‌کنندگان در اجلاس است.
    این مسأله آسان نیست. چرا که قیمت دلار نوسان می‌کند و چیزی که مورد توجه است، این است که مبادا تصمیمی درباره جانشین ساختن ارز دیگری به جای دلار بگیریم و بعداً ارزش دلار بالا برود و آن وقت به ضرر ما تمام می‌شود.»
    وی گفت: «کشورهای تولیدکننده نفت باید کوشش کنند منافع خود را در مقابل تورم جهان و نوسانات ارزی محفوظ دارند. در سال گذشته وجود نفت زیادی در بازار باعث شد بسیاری از کشورها قیمت نفت را پایین بیاورند و تنها ایران تا کنون مقاومت کرده است.» .
    و در مورد قیمت روز افزون طلا و نوسانات نرخ ارزهای خارجی بویزه * دلار * نیز به اینگونه نوشته شده که با هم انان را میخوانیم ، « قیمت طلا به کیلویی ۴۵۴۰۰ تومان رسید
    قیمت طلا مجدداً کیلویی ۵۵۰ تومان ترقی کرد و به کیلویی ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نرخ سکه نیز افزایش یافت.
    بر اساس قیمت‌های روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ قیمت هر ربع سکه پهلوی ۹۵۰ ریال، نیم‌پهلوی ۱۸۰۰ ریال و یک پهلوی به ۳۶۰۰ ریال رسید.
    هم‌چنین قیمت ارزهای خارجی در بانک ملی و بازار آزاد به شرح زیر است:
دلار آمریکا: بانک ملی ۷۰.۳۵ ریال، بازار آزاد ۷۰.۶۰ ریال
دلار کانادا: بانک ملی ۶۳.۱۰ ریال، بازار آزاد ۶۳.۱۰ ریال
پوند انگلیس: بانک ملی ۱۲۸.۴۰ ریال، بازار آزاد ۱۲۸.۴۵ ریال
یک‌صد ین ژاپن: بانک ملی ۳۲.۴۰ ریال، بازار آزاد ۳۲.۸۰ ریال !.
    در ادامه ، گزارش و تفسیر برگزاری اجلاس وزرای اقتصاد ۸ کشور صنعتی در ژاپن را که از روزنامه ابرار بر گرفته ام نیز باهم مرور میکنیم و حقیقتأ از تشابه رویدادهای چند سال قبل از انقلاب و انچه هم اکنون در کشورمان میگذرد اگاه و مطمعنأ هم شگفت زده خواهیم شد !
    داوید فاخری







    نگاهى به اجلاس ۸ كشور صنعتى در ژاپن











    كشورهاى گروه هشت شامل كشورهاى آمريكا، ژاپن، روسيه، آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا و كانادا در اوساكاى در ژاپن گردهم آمدند تا در مورد مشكلات اقتصادى دنيا با يكديگر صحبت كنند و براى حل اين مشكلات راه حلهايى را پيدا كنند. طبق گزارشهاى موجود در اين اجلاس كه وزراى اقتصاد هشت كشور صنعتى حضور داشتند در مورد رشد قيمتها در جهان و تورم مواد غذايى، رشد قيمت نفت و دلايل اين رشد به دنبال تأثير افزايش قيمت نفت روى بخشهاى مختلف اقتصادى، افزايش دماى هواى كره زمين و در نهايت نوسانات ارزش دلار در برابر ديگر واحدهاى پول جهانى با يكديگر به بحث و گفتگو نشستند.
    تورم و نقش بانكهاى مركزى



    مشکلات جهانی عذا در حال حاضر یکی از دغدغه خاطرهای ۸ کشور صنعتی جهان ( G8 ) در اجلاس ژاپن میباشد .


    در سال جارى ميلادى بزرگترين مشكل اقتصادى افزايش نرخ تورم بود كه با ارتقاء قيمت نفت و گذشتن آن از مرز ۱۳۰ دلار آمريكا اين فشار افزايش بيشترى پيدا كرد و تنها ارگانى كه مى تواند اين بحران را كنترل كند و مانع از تشديد فشارهاى اقتصادى روى زندگى خانوارهاى جهان شود بانكهاى مركزى هستند. بانكهاى مركزى كشورهاى مختلف بايد با استفاده از سياستهاى پولى سخت گيرانه تر مانع از تشديد تورم شوند و مسير رشد قيمتها را مسدود كنند. به گزارش ديپلماسى ايران وزراى اقتصاد كشورهاى صنعتى جهان با وجود خوشبين بودن نسبت به رشد اقتصادى جهان در سالهاى پيش رو اعلام كردند رشد نرخ تورم سبب شده است تا وضعيت اقتصادى جهان در ميان مدت و كوتاه مدت چندان اميدوار كننده نباشد. طبق آمارهاى موجود از آغاز سال جارى ميلادى تا كنون قيمت نفت در جهان ۴۱ درصد رشد كرد و به موجب اين رشد قيمت بنزين و مواد غذايى رشدى بيشتر از ۷۰ درصد را تجربه كرد.از آغاز ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ ميلادى تا كنون قيمت غلات در جهان ۲۰ درصد رشد كرد كه اين بيشترين نرخ رشد در تاريخ بوده است. مأمورا يامازاكى اقتصاددان ارشد ژاپنى در مركز مطالعاتى RBS درحاشيه اجلاس گروه هشت گفت: «هم اكنون بايد تمركز جهان روى ريسك تورم باشد و تمامى ارگانهاى اقتصادى موظف هستند براى حل اين بحران با يكديگر همراه شوند.» قرار بر اين بود در اجلاس گروه هشت در مورد بازار ارز نيز مذاكره شود و بيانيه اى در مورد آن ارائه گردد ولى وزراى اقتصاد كشورهاى گروه هشت اعلام كردند تا زمانيكه سران بانكهاى مركزى حضور نداشته باشند در مورد وضعيت بازار ارز تصميم گيرى انجام نمى شود. اين در حاليست كه هنرى پالسون وزير خزانه دارى آمريكا و كريستين لاگارد وزير اقتصاد فرانسه در مورد ضرورت تلاش براى ارتقاء ارزش دلار سخنرانى كردند. پولسون در اين مورد گفت: «ما خواهان افزايش ارزش دلار هستيم زيرا اين مسأله باعث اصلاح شرايط اقتصادى كشور و به دنبال آن افزايش قدرت خريد مردم كشور مى شود.» صندوق بين المللى پول اعلام كرد كشورهاى صنعتى وتوسعه يافته جهان در سال ۲۰۰۸ ميلادى بيشترين نرخ رشد تورم از سال ۱۹۹۵ ميلادى تا به حال را تجربه كرده اند در حاليكه كمترين نرخ رشد طى هفت سال گذشته را داشته اند. رشد قيمتها سبب شد تا اعتراضهاى گسترده اى در سراسر كشورهاى دنيا ايجاد شود و آنها خواهان تعديل بازار نفت و بهبود شرايط اقتصادى شدند.



    اجلاس ۸ کشور صنعتی در ژاپن . عکس ، وزرای اقتصاد ان کشورها را در جلاس گروه ۸ نشان میدهد .





    نفت

    وزراى اقتصاد كشورهاى صنعتى هشدار دادند رشد قيمت نفت مى تواند صدمه زيادى به اقتصاد جهان وارد كند و زمينه را براى استفاده سودجويان از اين عرصه فراهم آورد. ادامه اين روند رشد به افزايش فقر و ارتقاء نرخ تورم در جهان مى انجامد و آسيبهاى جبران ناپذيرى را به اقتصاد جهان وارد مى كند. گروه هشت از كشورهاى توليد كننده نفت خواستند تا با افزايش توليد نفت زمينه را براى كاهش قيمتها فراهم كنند. البته هنرى پولسون معتقد است نبايد دلالان نفتى را عامل اصلى رشد قيمتها دانست زيرا شواهد نشان مى دهد كم بودن عرضه و زياد بودن تقاضاى نفت سبب رشد قيمتها در جهان شده است و براى تعديل قيمت هم بايد روى همين دو بخش كار كرد. در بخش توليد كه بايد كشورهاى صادر كننده نفت حجم توليد را بيشتر كنند و در بخش عرضه هم بايد اين كشور با حذف يارانه هاى سوخت و واقعى كردن قيمت اين منبع انرژى در جهان تقاضا را كاهش دهند. گروه هشت از كشور عربستان سعودى خواستند تا براى كنترل بازار نفت اقدام به افزايش توليد كند. اين در خواست تا به امروز بارها از طرف كشورهاى غربى به عربستان داده شد ولى اين كشور پيشنهاد كشورهاى غربى را رد كرده است اما همواره آمادگى خود را براى تأمين نياز جهان اعلام كرد. وزراى اقتصاد كشورهاى صنعتى جهان ديگر ريسكهاى اقتصاد جهان را كاهش ارزش مسكن در كشور آمريكا و فشار روى بازارهاى مالى در اثر تضعيف اين بازار خواندند. اين مسايل در شرايطى عنوان شد كه وزير اقتصاد آمريكا اعلام كرد بازار مالى اين كشور بهبود يافته است ماريو دراگى رئيس اجلاس ثبات مالى كه وضعيت بازارهاى مالى جهان را بسيار شكننده و متزلزل خوانده است مى گويد: «همواره افزايش قيمت نفت در بازارهاى جهانى و دو برابر شدن آن طى يك سال گذشته مهمترين عامل بحران اقتصادى كنونى بر شمرده شد و همين مسأله موجب شد تا كشورهاى توليد كننده نفت با افزايش توليد و ارتقاء ظرفيت هاى پالايشگاهى براى اصلاح اقتصاد نفت تلاش كنند. اما مسأله اين است كه بازار نفت از شفافيت لازم برخوردار نيست و از نظر تحليلگران راه اصلاح بازار نفت افزايش شفافيت توليد كنندگان و استفاده بهينه مصرف كنندگان از منابع انرژى است. در اين شرايط كشورهاى توليد كننده نفت اقدام به حذف يارانه هاى حوزه انرژى كردند تا با واقعى كردن قيمتها تقاضاى انرژى را تعديل كنند.ولى اين طرح هنوز مشكل بازار نفت و اقتصاد جهان را حل نكرده است.» با وجود اهميت بازار نفت و نوسان قيمت اين منبع انرژى سران شركت كننده در اجلاس نتوانستند با يكديگر به توافق برسند. وزيرخزانه دارى آمريكا محتكران را عامل افزايش قيمت نفت خواند در حاليكه وزير اقتصاد ايتاليا مبازره با سفته بازى و احتكار براى كنترل بازار نفت را ابزارى بى نتيجه و تمركز روى عرضه و تقاضا را موثر خواند.

    ديگر مسايل

    مطالعات نشان مى دهد كشورهاى گروه هشت از آغاز تا كنون موفقيت چندانى در كنترل بازار نفت نداشتند. اين كشورها در سال ۲۰۰۴ ميلادى يعنى زمانيكه قيمت هر بشكه نفت كمتر از ۴۰ دلار بود نتوانستند بازاررا به سمت مورد نظر خود سوق دهند و در سال جارى نيز به دليل عدم توافق ها نخواهند توانست در اين مسير حركت كنند. شايان ذكر است مورگان استنلى پيش بينى مى كند در آينده اى نزديك قيمت هر بشكه نفت در بازارهاى جهانى از مرز ۱۵۰ دلار آمريكا خواهد گذشت كه اين مسأله مى تواند تبعات منفى زيادى براى اقتصاد جهان داشته باشد. كشورهاى صادر كننده نفت در اواخر ماه جارى ميلادى (ماه ژوئن) در عربستان سعودى گردهم مى آيند تا در مورد وضعيت بازار نفت و راههاى تعديل قيمت با يكديگر به بحث و گفتگو بنشينند. البته چاكيب خليل دبير كل اوپك پيش از اجلاس اعلام كرده است كه عرضه نفت بيش از تقاضاى آن است و افزايش توليد كارى غير اقتصادى و نادرست است. كشورهاى صنعتى اعلام كردند براى مقابله با مشكلات امروزى جو زمين بايد تمامى كشورها و ارگانها با يكديگر همراه شوند. وزراى اقتصاد تأكيد كردند بايد صندوقى براى بهبود شرايط جوى زمين ايجاد شود و از اين بودجه براى مطالعه در مورد فناورى هاى كم آلاينده تر و كمك به كشورهاى در حال توسعه براى كمتر شدن شيوع آلودگى هاى جوى از طرق اين كشورها ارائه شود. پولسون بودجه اوليه اين طرح را بيشتر از ۱۰ ميليارد دلار امريكا اعلام كرد و به كشورهاى صنعتى اعلام كرد تعلل در ايجاد اين صندوق و اجراى طرح مبارزاتى تنها و تنها مشكلات را بدتر مى كند.

    No comments: