Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Saturday, April 5, 2008

    Martin Luther King jr. چهل سال پس از ترور مارتین لوتر کینگ و نگاهی به ارزشهای یهودیت و یهودیان در رابطه با او و هدفهایش !.

    گرداوری و تنظیم :
    داوید



    پنجم اپریل ۲۰۰۸








    »» ارزشهـــــــــــای یهــــــــــودی در رابطــــــــــه با حقـــــــــوق مدنــــــــــی و اجتماعـــــــــی ««

    در یهودیت اموخته میشود ، احترام گذاردن به حقوق دیگران وظیفه هر انسانی است که به خداوند دارد و باید ادا گردد !.
    در تلمود بابلی ، بخش شبات ۳۱ الف امده : انچه را بر خود نمیپسندی ، بر همسایه ات نیز روا مدار ! که انرا سعدی هم بعد از گذشت حدود ۱۶۰۰ سال از ان گفته که در تلمود امده در اثاری که از او بجای مانده ( بوستان و گلستان ) نیز بصورتهای مختلف از ان ، بدون ذکر ماأخذ و در حالیکه از نگاه او »» انسان «« یعنی فقط کسیکه »» مسلمان «« است ( رجوع شود به نثرهای وی که در انان چگونه بخاطر انکه اگر کسی مسلمان نیست پس انسان هم نیست ! نسبت به یهودیان ، مسیحیان و زرتشتیها بصورتهای زشت برخورد کرده است !! ) بکار گرفته است !.
    مساوات در رسم یهودیت بر مبنائی گذارده شده که در فصل ( خروج ، ۱ : ۲۷ ) میگوید »» تمام بچه های خداوند به مانند او افریده شده اند «« .
    بنابر این با پیروی از از »»‌احکام تورات «« مانند انکه در بخش »» وئیکرا Leviticus ۲۴ : ۲۲ «« امده باید بخاطر سپرد و به کار بست ! * قوانین کشور و مکانت برای همه ساکنان ان یکسان باشد : برای انکه من ادونای خداوند تو هستم ( هیچ انسانی خدای انسانی دیگری نخواهد بود ) .



    تاریخ تولد : پانزدهم ژانویه ۱۹۲۹
    محل تولد : شهر اتلانتا ، ایالت جورجیا ، امریکا
    تاریخ مرگ : چهارم اپریل ۱۹۶۸ ( ۳۹ ساله ).
    محل مرگ : شهر ممفیس ، ایالت تنسی ، امریکا
    فعالیتها : جنبش حقوق اجتماعی سیاهان امریکا و جنبش صلح


    هزاران نفر در چهلمین سالمرگ مارتین لوتر کینگ
     
    پایان تفکیک نژادی در آمریکا به تلاش های مارتین لوتر کینگ نسبت داده می شود
    به گزارش بی بی سی هزاران نفر در شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا گرد هم آمدند تا چهلمین سالگرد ترور مارتین لوتر کینگ، از رهبران حقوق مدنی در آمریکا را گرامی بدارند.




    مراسم یادبود اصلی در محل سابق متل لورین، که آقای کینگ در سن ۳۹ سالگی در آنجا ترور شد و اکنون به موزه حقوق مدنی تبدیل شده است ( ۱۹۹۱ ) ، برگزار گردید.

    از چهره های نامداری که در ان مراسم شرکت داشتند جان مک کین، کاندیدای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، و هیلاری کلینتون، از کاندیداهای حزب دموکرات در این مراسم بودند ولی باراک اوباما، کاندیدای دیگر حزب دموکرات و رقیب خانم کلینتون، بخاطر انکه در حال فعالیت انتخاباتی در ایالت ایندیانا بود نتوانسته بود درآن مراسم شرکت کند.





    فعالیت های آقای کینگ برای بدست آوردن حقوق برابر بدون استفاده از روش های خشونت آمیز الهام بخش میلیون ها نفر در جهان بوده است.

    سخنرانی او با عنوان "رویایی دارم" که در سال ۱۹۶۳ در واشنگتن
    ایراد شد، یکی از مشهورترین و بزرگترین سخنرانی های تاریخ است.





    راه پیمایی "پیمان بستن دوباره" روز جمعه چهارم اپریل امسال همچنان در زیر بارش باران در خیابان های ممفیس برگزار شد تا بر عدالت اجتماعی که آرمان مارتین لوتر کینگ بود، تاکید
    گذارده باشد.



    بر طبق برنامه مارتین لوتر کینگ سوم، پسر دکتر کینگ، و اَل شارپتون، از فعالان حقوق مدنی، در پیشاپیش این راه پیمایی حرکت کردند .

    جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، از زاگرب پایتخت کرواسی به این اسطوره مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا ادای احترام کرد و گفت: »» دکتر کینگ مردی شجاع و با بصیرت بود. او دریافته بود که عشق و مهربانی همواره بر تلخی و نفرت پیروز خواهد شد «« .

    'برابری و عدالت'



    جان مک کین در حالی که روی بالکنی که آقای کینگ همان جا مورد اصابت گلوله قرار گرفت ایستاده بود، گفت گذشت زمان تنها باعث شده که او "مرد بزرگ تری" جلوه کند .

    او اضافه کرد : "کیفیت شخصیت او بیشتر از پیش آشکار شده است. نام نیک او تا زمانی که آمریکا بزرگ داشته شود ، ان نیز بزرگ داشته خواهد شد ."

    خانم کلینتون نیز در این مراسم در این باره سخن گفت که چگونه دکتر کینگ زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.



    او زمان نوجوانی اش را به یاد آورد که با دکتر کینگ دیدار کرده بود و گفت آقای کینگ، تا زمانی که آنها میراثش را بیاد داشته باشند، همواره آمریکا را به جلو هدایت خواهد کرد .

    آقای اوباما نیز در ایندیانا درباره دکتر کینگ و هم درباره رابرت کندی، کاندیدای آن زمان حزب دموکرات که دو ماه بعد از دکتر کینگ ترور شد، سخن گفت.

    باراک اوباما گفت دکتر کینگ "مرام برادری، برابری و عدالت را تبلیغ می کرد."

    او گفت آقای کینگ دریافته بود که ورای رنگ، مذهب و طبقه "همه ما به هم مربوطیم، ما حافظ برادرمانیم، ما حافظ خواهر مانیم و یا همه با هم اوج می گیریم، و یا همه با هم سقوط می کنیم."





    سر انجام کوششهای خستگی ناپذیر کینگ به ثمر رسید و لیندون جانسون رئیس جمهور وقت امریکا لایحه تساوی حقوق که در چرخش اجتماعی و فرهنگی طبقه امریکائیان افریقائی تبار نقش بسیار مؤثری را داشت امضا کرد .
























    'دیوارها را فرو ریخت'






    مارتین لوتر کینگ در حالی که مشغول کمک به کارگران فاضلاب برای سازماندهی اعتصابشان بود، به ضرب گلوله ئي که از ساختمانی در اطراف متل محل اقامت او بود شلیک شد، از پای درآمد.

    جیمز ارل ری، که مسئولیت شلیک گلوله مرگبار به دکتر در کینگ را بر عهده گرفته بود، در سال ۱۹۹۸ در زندان درگذشت .

    اندی گالاچر، گزارشگر بی بی سی، می گوید در حالی که تئوری های توطئه درباره مرگ دکتر کینگ فراوان است، این میراث اوست که پاس داشته می شود.

    مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۴ و به دلیل تلاش هایش برای پایان تفکیک و تبعیض نژادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

    جسی جکسون، از فعالان حقوق مدنی آمریکا که در آخرین لحظات عمر دکتر کینگ در کنار او بود، به بی بی سی گفت : او دیوارهای ترس را فرو ریخت، او قوانین آپارتاید نژادی " قانونی را در کشور ما تغییر داد، او به حق رای که حکومت های دموکراتیک را در سراسر دنیا تغییر داده بود نیرویی تازه داد."


    مراسم دیگری نیز برای یادبود دکتر کینگ در ایندیاناپولیس برگزارگردید که در آن مراسم اتل کندی، بیوه رابرت کندی که دو ماه بعداز دکتر کینگ ترور شد، حضور داشت.

    همچنین نمایندگان کنگره آمریکا در سخنرانی های خود در روز پنجشنبه به مارتین لوترکینگ ادای احترام کردند


    »» حضــــور همیشگی یهویــــــــان امریکا در کمک بدستیابی
    امریکائیهـــــــای افریقائــــــی تبار به حقـــــوق انسانـیشان ««.

    شلومو شمیر خبرنگار * هاارتص * در گزارشی که از محل برگزاری چهلمین سالگرد ترور دکتر مارتین لوتر کینگ دوم از ممفیس فرستاده مینویسد ،



    در ان مراسم حضور ربای ارتوداکس یهودی »» مارک شنایر «« که یکی از سخنرانان ان گردهم ائی بود نیز جلوه ئي خاص داشت. او به بخشی از سخنان ربای شنایر که در ان مجمع ایراد نمود اشاره میکند که در ان با تقدیر از یهودیان اظهار داشت * هیچ گروهی در ایالات متحده نمیتواند این ادعا را داشته باشد که بیش از یهودیان امریکائی در زمان تلاش برای دستیابی به حقوق مدنی و در به ثمر رساندن ایده های دکتر کینگ که برای تساوی حقوق مدنی برای سیاهان تلاش میکرد به او و سیاه پوستان امریکائی کمک کرده باشند ! *.








    ربای ابراهام جاشوا ـ هرش «« و پدر سوزانا همسرش و دیگر یهودیان امریکائي که در راهپیمائي برای دستیابی به حقوق مدنی مساوی برای سیاهان که توسط همسر کینگ »» سلما «« در ۲۱ مارچ ۱۹۶۵ انجام گرفت شرکت کرده اند و بدین ترتیب معبری شدند که در جولای همانسال لایحه حقوق یکسان مدنی برای همه گان به امضا برسد .



    ربای شنایر که در ماه اگوست سال گذشته با همکاری »» راسل سیمونز «« ، مدیر برنامه های ( هیپ هاپ ) با تهیه فیلمی که هدف از ان مبارزه با جو سازیهای منفی علیه مسلمانان بود یکی از خبر سازان مشهور در سال گذشته بشمار میرود، در حالیکه در فاصله کمی از محل قتل دکتر کینگ که به ضرب کاری گلوله تک تیر اندازی در خون خود غلطیده ، ایستاده بود ، به خبرنگار هاارتص میگوید »» این مراسم فرصتی بود تا یاد اور اتحاد تاریخی ئي که میان یهودیان و سیاه پوستان امریکائي همواره وجود داشته نیز بوده باشیم ! ««.

    No comments: