Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Saturday, April 26, 2008

    » یوسی هر ـ ال «« ، فرمانده واقعی کشتی * اکسودوس * که نقش او را پل نیومن در فیلمی بهمین نام بازی کرده بود در سن ۹۰ سالگی چشم از جهان فرو بست !.

    گرد اوری و تحقیق و ترجمه و تنظیم
    بیست و ششم اپــــــــــریـــــــــل ۲۰۰۸
    داویـــــــــــــــد فاخری.








    یوسی هر ـ ال ( اوری بن کنعان ) در جوانی












    پل نیومن در نقش ( اوری بن کنعان = یوسی هر ـ ال ) در فیلم اکسودوس .










    »» یوسی هر ـ ال «« ، فرمانده کشتی اکسودوس چشم از جهان فرو بست !.

    او یکی از سران سازمانهای وارد کننده پناهندگان غیر قانونی / مهاجران به اسرائيل و از اولین اعضای سازمان اطلاعات ارتش دفاعی ان کشور بشمار میرفت !. او زمانی به چهره ئی شناخته شده در سطح بین المللی تبدیل شد که »» پل نیومن «« هنرپیشه و کارگردان برجسته هالیوود نقش او را که در سناریو »» اری بن کنعان «« ذکر شده بود بعنوان فرمانده کشتی پناهندگان در فیلمی بهمین نام »» اکسودوس «« که به کارگردانی »» اتو پریمنچر «« ساخته شده بود ، بازی کرد !.



    صحنه ها ئي از فیلم »» اکسودوس ««که با شرکت »» پل نیومن « و به کارگردانی »» اتو پرمینچر « ساخته شد.

    امروز شنبه صبح بیست و ششم اپریل ۲۰۰۸ »» یوسی هر ـ ال «« در سن ۹۰ سالگی در خانه اش در تل اویو جهان فانی را وداع گفت !. دخترش در باره او میگوید : »» پدرم در تمام زمینه های زندگی ، مردی با دیدگاههای نبوت گرانه بود و همواره اینده را در تابلوئی بزرگ برای خود به نمایش در میاورد !! «« .
    یوسی هر ـ ال فرمانده کشتی پناهندگان غیر قانونی »» اکسودوس «« و از سران وارد کننده ان گونه مهاجران در زمان قیمومیت انگلستان به سرزمین اسرائيل و از اولین بنیانگذاران و برگزیدگان سازمان اطلاعات ارتش در سن ۹۰ سالگی بر اثر ایست قلبی در خانه اش واقع در تل اویو در گذشت !. او از خود همسرش ( جولی ) و دخترش ( نوریت هر ـ دوف ) و دو تن پسرانش ( داوید و شارون هر ـ ال ) را بجای گذارد .
    او نسل ششم از خوانواده اش در اسرائیل بود که در سال ۱۹۱۹ در اورشلیم بنام ( یوسی همبورگر ) بدنیا امد .
    در جوانی به سازمان مقاومت زیر زمینی »» هاگانا «« پیوست و در ادامه ان در »» موسسه مهاجرت ب «« ( ارگان مرکزی تشکیلات مهاجران غیر قانونی ) که وظیفه ان بعد از جنگ جهانی دوم خرید و تهیه کشتی برای اوردن یهودیان باقیمانده در اردوگاههای مرگ نازیها به سرزمین اسرائیل که بطور دائم تحت مزاحمت و ممانعت بریتانیائیها در ورود پناهندگان قرار داشت و تمام سواحل ان بسته نگاه داشته بودند پیوست .


    »» اکسودوس ۱۹۴۷ «« بعد از انکــــــــــــه توسط قـــــــوای انگلیسی اشغــــــــال شده. ««
    ، به تابلوئی که بر روی ان نوشته شده * کشتی هاگانا اکسودوس ۱۹۴۷ * توجه کنید ! ««.

    در عرض سالهائی که با این تشکیلات همکاری داشت ، او بر چهار فروند از کشتیهای حامل پناهندگان بنامهای »» مجلس اسرائیل «« ، »» اکسودوس ۱۹۴۷ «« ، »» پان ـ کرشان «« و »» پان ـ یورک «« فرماندهی کرد که توسط انان بیش از ۲۵۰۰۰ پناهنده غیر قانونی ( از لحاظ دولت فخیمه انگلیس البته ! ) وارد سرزمین اسرائیل شدند !.
    بعد از تاسیس ارتش دفاعی ایسرائل ( צה’ל ) او بعنوان اژودان اولین وزیر دفاع اسرائیل ( یعکو دوری ) مشغول به خدمت شد و در ادامه ان به کسب مقاماتی در نیروهای اطلاعاتی از جمله فرمانده هی واحد های عملیاتی اداره اطلاعات ارتش ( אמ’ן ) در سال ۱۹۵۵ نائل گردید که همزمان بود با به لو رفتن گروهی از جاسوسان اسرائیلی در مصر که بعدها به »» قضیه لاوون ( پینخاس لاوون در ان زمان وزیر دفاع بود ) «« معروف شد و بر سر اینکه چه کسی مسؤل براه اندازی ان شبکه جاسوسان در کشور مصر بوده و باعث دستگیری انان گردیده بین وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ارتش در ان زمان ( بنیامین جیبلی ) در گیری پیش امد که نقش تعیین کننده وی در تعیین سرنوشت ان پرونده خجالت اور ( ۱۹۶۰ ) که یکی از نتایج ان استعفای »» داوید بن گوریون «« از مقام نخست وزیری بود ! و با شهادت او بر علیه رئیس سازمان اطلاعات ارتش که موجبات اخراج وی از ارتش را فراهم اورد ، بسیار مهم تلقی شده است !. روز نامه های ان زمان برای معرفی او از واژه »» افسر و جنتلمن «« استفاده میکردند !.


    یوسی با بن گوریون

    بعد از پایان خدمت در ارتش ، یوسی هر ـ ال در ( موساد מוסד ) سازمان جاسوسی و ضد جاسوسی اسرائیل مشغول به کار شد و از میان ماموریتهای عمده ئی که به عهده او گذارده شده بود میتوان از شرکت او در تسویه حساب با مسؤلان کشتار ورزشکاران یهودی در المپیک مونیخ ( ۱۹۷۲ ) و نابود کردن یک یک انان نام برد !.
    بعد از پایان دادن به خدمت در موساد به انجام کارهای شخصی روی اورد ، و در اغاز بخت خود را در وارد کردن گوشت از ارژانتین به اسرائیل به ازمایش گذاشت !. پس از ان چند سالی را در امریکا اقامت گزید و به کارهای خرید و فروش ملک مشغول شد !.
    و در پایان و در حالیکه در طول زندگی موفق به گرد اوری مجموعه های نفیس و گرانبها ئي از اثار هنری ئي که به »» اوانگارد روسی «« معروف هستند شده بود ، در تل اویو زندگی میکرد !. در ۱۱ جولای ۲۰۰۷ که مصادف با شصتمین سال به راه افتادن کشتی »» اکسودوس ۱۹۴۷ «« بود ، با همکاری وی گردهم ائی باشکوهی از سرنشینان ان کشتی تشکیل گردید که همگی انان برای دومین بار در کنار هم قرار گفتند و خاطرات گذشته را زنده کردند !.


    یوسی ، مردی با رویاهای نبوی که اینده را در قابی بزرگ برای خود مجسم میکرد .

    جایزه * پرمیا اکسودوس * که چند سالیست توسط دولت ایتالیا به کسانیکه در راه صلح و خدمت به بشریت فعالیت میکنند داده میشود ، سال گذشته در شهر »» لا ـ صفتسیا «« که کشتی مزبور در انجا برای اولین بار ترمیم گردیده و بعد مورد استفاده قرار گرفته است به او بعنوان »» پرمیا اکسودوس ۲۰۰۷ «« داده شد !.
    او در زمان دریافت این جایزه از دست رئیس جمهور ایتالیا ابراز داشت »» من بنام قومم از شما که در تاریک ترین لحظات زندگی ما یهودیان در اروپا بیاریمان شتافتید تشکر میکنم و امیدوارم بخاطر در نظر قرار دادن رویداد اکسودوس به عنوان یک عمل انساندوستانه و بشری و اموزش تاریخ ما به فرزندانتان که توسط دولت و ملت شما انجام داده میشود ، مراتب امتنان ما را بپذیرید !.
    کشتی اکسودوس در سال ۱۹۴۷ بعد از در گیریهای سیاسی و با حضور اکثر نمایندگان رسانه های خبری ان زمان سر انجام توسط ماموران انگلیسی به ابهای بین المللی بر گردانده شد و در خاک اروپا خالی گردید ! اما همین واکنش ، انرا به نشانه ئی برای حق طلبی و احراز استقلال کشور اسرائیل تبدیل ساخت !.

    No comments: