Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Friday, May 9, 2008

    به مناسبت پانزدهمين سال تولد اينترنت نگاهي به تاريخچه اين رسانه مهم روزگار ما و مسائل و مشکلات آن انداخته ايم.. بسیار بسیار خواندنیست ! INTERNET 15 .

    اميد حبيبي ‌نیا omidha@gmail.com
    برای روز






    تهیه و تنظیم
    داویــــــــــــد




    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
    هشتم ماه می ۲۰۰۸








    سي آوريل ۱۹۹۳، روزي که شبکه جهاني اينترنت ( دبلیو دبلیو دبلیو دات ) براي استفاده همگاني در اختيار کاربران قرار گرفت، به عنوان سرفصل تاريخي پيدايش رسانه تازه اي شناخته شده است که به انقلاب ارتباطات شکل و شمايي تازه داد و مولفه هاي تعاملي ساختار شکني نظام سنتي گوينده/ شنونده را سرعت بخشيد يا شايد به پايان رساند. به مناسبت پانزدهمين سال تولد اينترنت نگاهي به تاريخچه اين رسانه مهم روزگار ما و مسائل و مشکلات آن انداخته ايم...



    پانزده سالگي اينترنت



    انقلاب ارتباطات در آستانه قرن بيست‌و‌يکم

    سي آوريل ۱۹۹۳، روزي که شبکه جهاني اينترنت ( دبلیو دبلیو دبلیو ) براي استفاده همگاني در اختيار کاربران قرار گرفت، به عنوان سرفصل تاريخي پيدايش رسانه تازه اي شناخته شده است که به انقلاب ارتباطات شکل و شمايي تازه داد و مولفه هاي تعاملي ساختار شکني نظام سنتي گوينده/ شنونده را سرعت بخشيد يا شايد به پايان رساند.

    سازمان اروپايي تحقيقات اتمي که اختصارا ( سی ای ار ان ) ناميده مي شد و در ژنو سوئيس مستقر است، پس از سالها کار بر روي شبکه انتقال داده ها، در اواخر دهه هشتاد موفق شد اولين شبکه داخلي ارتباطات کامپيوتري در اروپا را در بزرگترين مرکز تحقيقات فيزيک اتمي جهان پديد آورد، مشابه چنين شبکه اي نيز در همان دوران در آمريکا و به ويژه پنتاگون مورد استفاده قرار مي گرفت.

    اين پروژه در نيمه دوم دهه هشتاد توسط تيم »» برنرز لي ««‌که پدر اينترنت خوانده مي شود در اين سازمان با عنوان »» انکواير «« آغاز شد وي به همراه »» رابرت کايليائو «« با کار بر روي فن آوري »» هايپرتکست «« موفق شدند اولين سايت اينترنتي جهان را در سال ۱۹۹۰ ايجاد کنند.

    در سي ام آوريل ۱۹۹۳ »» سي ئي ار ان «« اعلام کرد فن آوري اينترنت براي استفاده همگان آزاد است. در همان سال به تدريج برخي از دولت ها و سازمان هاي بين المللي اولين وب سايت هاي خود را براي استفاده کارکنان خود و ارائه اطلاعات و اسناد مورد لزوم پديد آوردند.

    اما چند سالي طول کشيد که اينترنت به واسطه امکان بهره برداري از خط تلفن عموميت يابد و دولت ها و سازمان ها نيز دريابند که مخاطبان احتمالي سايت هاي اينترنتي شان چه کساني هستند و اين رسانه تازه چه قابليت هايي دارد.


    اغاز زندگی = اغاز بازی اینترنتی



    تاريخچه مختصر اينترنت

    اوايل دهه هفتاد: آغاز به کار شبکه »» آرپانت «« توسط وزارت دفاع در آمريکا در پاسخ به پروژه موشک »» اسپوتنيک «« شوروي براي هدف قرار دادن مراکز مخابراتي و ارتباطي آمريکا بود !.

    ۱۹۸۷ : آغاز شبکه يوزنت
    ۱۹۹۰: آغاز به کار اولي »»ن سرور وب «« و اولين » سايت اينترنتي «« در »» سي ئي ار ان «« .
    ۱۹۹۱ : آغاز به کار اولين سرور اينترنت در خارج از سوئيس و اروپا
    ۱۹۹۲ : اولين مرورگر اينترنتي در سيرن تکامل يافت
    ۱۹۹۳ : »» اپل مک کينتاش «« براي اينترنت »» مرورگر آلفا «« را عرضه کرد و با عرضه اولين کامپيوترهاي خانگي اولين توليد کننده عمده کامپيوتر براي اينترنت لقب گرفت
    ۱۹۹۳ : سي ئي ار ان / بهره برداري از فن آوري شبکه جهاني وب را براي همگان آزاد اعلام کرد
    ۱۹۹۳ : برخي از دولت ها و سازمان هاي جهاني اولين سايت هاي اينترنتي خود را منتشر کردند
    ۱۹۹۴ : پيتزا هات / سفارش گرفتن پيتزا از طريق وب سايتش را آغاز کرد
    ۱۹۹۴ : ارائه اخبار بر روي اينترنت توسط خبرگزاريها و برخي از سايت هاي اوليه خبري آغاز شد
    مي ۱۹۹۴ : اولين کنفرانس جهاني اينترنت توسط »» سي ائي ار ان «« در ژنو برگزار شد
    ژوئن ۱۹۹۴ : شمار سرورهاي ثبت شده به ۱۵۰۰ رسيد
    اول اکتبر ۱۹۹۴ : کنسرسيوم شبکه جهاني اينترنت بنياد نهاده شد
    ۱۹۹۵ : اينترنت موضوع اصلي مذاکرات سران دولت هاي هفت کشور صنعتي در بروکسل بود
    ۱۹۹۶ : آغاز به کار سايت هاي اختصاصي خبري
    ۱۹۹۷ : افشاي رسوايي جنسي کلينتون بر روي يک سايت اينترنتي خبري، براي نخستين بار اهميت اين رسانه تازه در خبررساني را براي همگان آشکار ساخت
    1998: سرويس هاي »» اي ميل «« و پيام برهاي مجاني و »» لپ تاپ «« هاي قابل حمل عموميت يافتند
    ۱۹۹۹ : گسترش شبکه اينترنت بي سيم
    ۲۰۰۰ : شمار کاربران اينترنت در اروپا به بيش از سي و پنج درصد و در آمريکا به بيش از پنجاه درصد رسيد
    ۲۰۰۱ : گسترش اينترنت پهن باند
    ۲۰۰۲ : گسترش تلويزيون اينترنتي
    ۲۰۰۳ : تسخير بازار جستجوگرها توسط موتوري جستجوي گوگل
    ۲۰۰۴ : «« گسترش مفهوم شبکه هاي »» تعاملي و وب ۲
    ۲۰۰۵ : گسترش خدمات اينترنت بر روي موبايل
    ۲۰۰۶ : افزايش سرعت اينترنت به بيش از صد برابر نسبت به ده سال قبل
    ۲۰۰۷ : بهره وري بيش از يک ميليارد و سيصد ميليون نفر از اينترنت




    اينترنت در ايران

    آغاز اينترنت در ايران به سال ۱۳۷۰ شمسی بازمي گردد که صدا و سيما ، شبکه داخلي خود را براي واحد مرکزي خبر راه اندازي کرد اما مفهوم واقعي اينترنت دو سال بعد يعني همزمان با عموميت يافتن اينترنت در جهان توسط مرکز تحقيقات فيزيک نظري آغاز شد که به تدريج امکان استفاده از اي ميل و اينترنت را در اختيار دانشجويان برخي از دانشگاه ها قرار داد.

    در سال ۱۳۷۳ شمسی ، موسسه ندارايانه به عنوان اولين شرکت ارائه دهنده خدمات اينترنتي در ايران آغاز به کار کرد، در همين سال نخستين وب سايت هاي فارسي زبان متولد مي شوند. در سال ۱۳۷۴ صدا و سيما سايت واحد مرکزي خبر را براي انتشار اخبار راه اندازي کرد و روزنامه همشهري به عنوان اولين روزنامه اينترنتي بر روي اينترنت منتشر شد. خبرگزاري ايرنا سايت اينترنتي خود را به تدريج راه اندازي کرد. در همين سال مسئوليت نظارت بر اينترنت توسط مجلس شوراي اسلامي به شرکت مخابرات سپرده شد. پنج سال بعد مجلس با تصويب لايحه دولت خاتمي فيلترکردن اينترنت را براساس تشخيص هيئتي مرکب از صدا و سيما، قوه قضاييه، شرکت مخابرات و وزارت اطلاعات تعيين مي کند.

    در سال ۱۳۷۵ مراکز دولتي بيشتري به ايجاد سايت هاي اينترنتي روي مي آورند و شرکت هاي بيشتري براي ارائه خدمات اينترنتي وارد بازار مي شوند. بخش هاي خبر و معاونت سياسي صدا و سيما به شبکه اينترنت اختصاصي صدا و سيما متصل مي شوند.

    در سال ۱۳۷۶ شمار موسسات دولتي و خصوصي مجهز به خطوط اينترنتي افزايش مي يابد اما استفاده از اينترنت براي همگان هنوز فراگير نشده است. در سال ۱۳۷۷ پروژه »» يونيکد فارسي «« آغاز مي شود و در سال ۱۳۷۸ همزمان با رخدادهاي مرتبط با خيزش تيرماه ۱۳۷۸ اولين سايت هاي خبري فارسي زبان در خارج از کشور راه اندازي مي شوند.

    در سال ۱۳۷۹ خبرگزاري ايسنا به عنوان نخستين خبرگزاري تاسيس شده پس از استقرار جمهوري اسلامي با انتشار اخبار خود بر روي اينترنت آغاز به کار مي کند.

    در سال ۱۳۸۰ بهره برداري از اينترنت براي مصارف خانگي با خط تلفن عموميت يافته، آمارها حاکي از وجود حدود ده ميليون کاربر اينترنت در کشور است و بهره برداري از خطوط فيبرنوري آغاز مي شود.
    از سال ۱۳۸۰ تا کنون بر اساس آمارهاي رسمي شمار کاربران اينترنت در ايران به حدود بيست ميليون نفر رسيده و شمار سايت هاي فارسي در اينترنت از يک ميليون سايت تجاوز کرده است که بيش از شصت و پنج درصد آنها وبلاگ يا سايت هاي شخصي هستند، با اين حال سرعت اينترنت در ايران تغيير چنداني نکرده است و اتصال »» دايل آپ «« همچنان عمده ترين وسيله برقراري ارتباط است. جمهوري اسلامي در کنار چين بدترين کشور سانسور کننده اينترنت در جهان است که مردم را از دست يافتن به اطلاعات سياسي، علمي، فرهنگي و اخبار روز و برقراري ارتباط با ديگران بازمي دارد.

    در حالي که بهره برداري از اينترنت بي سيم و اينترنت بر روي موبايل در ايران آغاز شده است اما سرعت اينترنت و محدود بودن خدمات اينترنتي و رشد نيافتن تجارت اينترنتي و ارتباط اينترنتي با مراکز دولتي يا خصوصي سبب شده است تا مردم از بخشي از کارآيي هاي اينترنت در زندگي روزمره محروم بمانند.



    اينترنت و مفهوم تازه دمکراسي

    ماهيت رسانه هاي جريان اصلي قرن بيستم مرکز گرا، عامه پسند، کلي نگر، تماميت خواه، سلطه جو و يک سويه نگر خوانده شده اند.

    شايد از همين رو باشد که جز ويدئو که در اواخر دهه هشتاد به رسانه اي آلترناتيو بدل شده ولي هنوز جايي براي نمايش همگاني و قابل دسترسي براي همه نداشت، ظهور اينترنت در آخرين سالهاي قرن بيستم مفهوم انقلاب ارتباطات را در انديشه هاي نظريه پردازان ارتباطات با مولفه هاي پست مدرنيسم و پست مارکسيسم چپ نوين پيوند زد.

    اگر در متون دهه هاي نود از رشد و گسترش رسانه هاي همگاني و دامنه تاثيرات اجتماعي/سياسي آنها به عنوان نشانه هاي انقلاب ارتباطات با مفاهيمي چون فرهنگ عامه در برابر فرهنگ رسمي و ارزش هاي خرده فرهنگ ها در برابر ارزش هاي سنتي فرهنگ غالب ياد شد که ويدئو آن چنان که گدار نيز اشاره مي کند به رسانه اي انقلابي براي حضور، مداخله و عينيت يافتن سينما/ويدئو در زندگي روزمره بدل مي شود اما اين انقلاب در آخرين سالهاي قرن بيستم بيش از آنکه مفهومي ايدئولوژيک داشته باشد خاستگاه هايي تکنولوژيک دارد که مي تواند با نشانه هايي چون پخش زنده، تلويزيون ماهواره اي، فرستنده هاي راديويي خانگي به سرعت به جريان اصلي رسانه هاي سرمايه داري وصل شود.

    اما اينترنت شايد در تاريخ پانزده ساله خود تاکنون يگانه مفهوم رسانه آلترناتيو است که هر روز که مي گذرد بيش از قبل نقش آلترناتيو بودن خود را بهتر ايفا مي کند.

    در برابر شبکه رسانه هاي غول آسا، اينترنت با اين که همچنان از ابزار سرکوب دولت ها و سازمان هاي تماميت خواه رنج مي برد اما همه ويژگي هاي اصلي رسانه پست مدرن يعني دگرگوني دروني، چند صدايي، تکثرگرايي، شخصي بودن، ساختارشکني و بي نظمي را در خود دارد.

    شايد اگر »» پل سوئيزي «« اکنون زنده بود از اينترنت به عنوان مظهر تازه »» بي نظمي نوين جهاني «« در برابر نظم پيش ساخته رسانه هاي سرمايه داري ياد مي کرد که در ذات خود شورشي و انقلابي است.

    مفهوم مداخله گري در جريان رخدادهاي روزمره که به بهترين شکل خود را در روزنامه نگار شهروند يا وبلاگ نويس نشان مي دهد براي نخستين بار جايگاه روزنامه نگار به عنوان داناي کل فخر فروش، راوي يگانه و قدرت مطلق نظام اطلاع رساني را به چالش کشيد.

    و نه تنها چالش که ميليونها گزارشگر در همه جا پديد آورد و به اين ترتيب هم تمرکز و انحصار منابع را از ميان برد و هم رسانه هاي جريان اصلي را ناچار به بهره وري از محصولات خود ساخت.

    جهاني که همه در آن مي بينند، نظر مي دهند، مي نويسند، نقد مي کنند، گزارش مي کنند و خبر مي دهند جهاني است که به آنچه انديشمندان نخستين يونان از دمکراسي ياد کرده اند بيشتر نزديک است تا مفهوم قرن نوزدهمي و بيستمي دمکراسي ليبرال.

    دمکراسي قرن بيست ويکمي با اينترنت چيزي بيش از يک سرگرمي صرف است، مداخله در پديدارهاي سياسي/اقتصادي/ فرهنگي و اجتماعي زندگي و ارتقاء مردم از مصرف کننده خوراک اطلاعاتي به خالق اطلاعات.

    در اين ميانه اينترنت با وجود آنکه عمرش به دو دهه نرسيده است بيش از هر پديدار فرهنگي ديگري زندگي اجتماعي بشر قرن بيست و يکمي يا حداقل بخشي از طبقه مالک آن را تغيير داده است و خود نيز تغيير کرده است.

    دمکراسي ديجيتالي با اينکه مفهومي تازه در نظريه هاي ارتباطات است اما قابل پيش بيني است که تا پيش از پايان ربع اول اين قرن به شمايل تازه زندگي تعاملي(با رسانه هاي چند وجهي تازه اش) مردم در بسياري از کشورها بدل شود.

    دو دهه پيشتر دانشمنداني که در آزمايشگاه هاي خود بر روي اين شبکه ارتباطاتي تازه کار مي کردند شايد نمي دانستند گستردگي و تاثير اين پديده تازه در کمتر از دو دهه تا کجا پيش خواهد رفت، برخي از نامه نگاريهاي آنها روشن مي سازد که تصور آنها از اين شبکه ارتباطي تازه حداکثر امکان ارتباط موسسات تحقيقاتي با يکديگر و انتقال سريع داده ها بوده است، عجيب است که چنين تصوري را »» گراهام بل ( تلفن ) ««، »» برادران لومير ( سینما ) «« و »» ولادمير زورکين ( تلوبزیون ) «« در مورد اختراعاتشان هم داشتند. اما عجيب تر آن است که وقتي ما پانزده سال بعد اين نوشته را در باره پانزده سالگي اينترنت مي خوانيم پوزخند نزنيم.

    2 comments:

    Anonymous said...

    ببین اصلا از طرز نوشتنت معلومه که به انگلیسی و فارسی مسلطی!
    در ضمن اگه منظورت از اسرائیل لعنتی فلسطین اشغالیه باید بگم :وای ی ی ی ی!چه سعادتی نصیبت شده!
    از روی خون مردم بی گناه گذشتن لذت داره؟گفتی 2 تا بچه داری.
    چه حالی بهت دست میده وقتی دست بریده یا بدن تکه پارش رو ببینی ؟
    خوشت میاد روی جسدشون پارچه بکشی؟
    انقدر اسرائیل اسرائیل نکن.
    نابودی سرانجام اسرائیل و تمام طرفداران نادانشه!SHAME ON ESRAEL!
    حیف زبان فارسی که از زبان آدمهای اسرائیل رانده شه!
    مرگ بر اسرائیل!

    Anonymous said...

    ممنون!مطالبتون مورد استفاده واقع شد.