Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Wednesday, June 4, 2008

    پیامی به یک دیوانه ، در حاشیه سفر بدون دعوت احمدی نژاد به رم و توهین به او . شیرین عبادی : بیشتر دیکتاتورها با دموکراسی به حکومت رسیده‌اند . ۲ مقاله 

    تهیه و تنظیم و پیشگفتار
    چهــارم ماه جون ۲۰۰۸
    داویــــــــد ـ تنــــه نــــزن











    پیشگفتار








    دوره بوش با غصه آرزوی حمله به ایران به پایان میرسد !.
    اسرائیل چه با دخالت و چه بی دخالت ما محو خواهد شد !.
    اين به نفع اروپا هم خواهد بود؛ چون كه هزينه برخي جنايات صهيونيست ها به مردم اروپا تحميل مي شود !.
    !. مامي خواهيم عدالت اجرا شود و از كشته شدن انسانها به شدت ناراحتيم
    حرف ما اين است كه اجازه دهند ملت فلسطين دريك انتخابات آزاد سرنوشت خود را برگزيند ، اين يك راه حل انساني و پايان ۶۰ سال >>> جنايت <<< است !. ( احمدی نژاد )




























    من نمیدانم چطور کسی که خود پرونده های مختلف >>> جنایتهائی <<< که در زمان تصدی وی بعنوان رئیس دولت بر مرد و زن و بچه و پیر و جوان این کشور وارد امده را در زیر بغل دارد ، میتواند حرف از >>> جنایت <<< در مکان دیگری بزند !. بباد دادن تمام خزانه مالی کشور ( + ) مقدار قابل توجهی از ذخیره های ارزی ان برای مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و فاحشه بازیهای سران به اصطلاح کشورهائي مانند ونزوئلای چاوز که متحد ما میباشند ، انهم برای هیچ تر از هیــــــــــــچ ! و به تعریفی دیگر کشورهائی که در زیر سایه همان رژیم و مملکتی زندگی میکنند که در کنار ما به انان دشنام میدهند !. بازداشت و دستگیری دانشجویان و بزندان انداختن انان بدون محاکمه علنی و به مدتهای طولانی و شکنجه کردن انان تا پای مرگ ، تنها بخاطر سؤالی بسیار ساده که از مقام / مقامات عالیرتبه دولت نموده اند * چرا ازادی فکر و انیشه را از انان دریغ میکنند *!. بستن و متوقف کردن صدا و فعالیتهای دیگر رسانه ها و به زندان انداختن و تحت تعقیب قرار دادن و بیکار کردن و خانه نشین نمودن قلم بدستانی که تنها راه کسب درامدشان برای خانواده هایشان از همین طریق فراهم میگردد ! تنها برای یک سؤال بسیار ساده که از مقام / مقامات عالیرتبه دولت نموده اند * چرا ازادی بیان و حق گفتن حقایق را از انان دریغ میکنید ؟!. کارگران و کشاورزان و کارمندان و معلمانی که با ماهها حقوق عقب افتاده و بیکاری و دیدن اسیبهای طبیعی و غیر طبیعی ولی همچنان با گرفتن قرض از این و ان با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند تا در عوض زن و بچه هایشان مجبور نباشند که از خجالت در و همسایه و هم کلاسی و همبازی رو به »‌ فاحشه گری و اعتیاد « بیاورند را چگونه دولت در مقابل اینهمه نجابت و تحمل که انان به خرج داده اند و با چه جایزه ئي جواب میدهد ؟. با بازداشت انان در نیمه شبها و در جلو چشمان افراد متحیر خانواده هایشان ، شلاق ، زندان ، محرومیت از کار ، تنها برای یک سؤال بسیار ساده که از مقام / مقامات عالیرتبه دولت نموده اند * حقوق ما را به تعویق نیندازید ، ما دارای پسر و دخترهای دم بخت هستیم که حتی از عهده مخارج تزئين گل برای اتوموبیلی که قرض گرفته ایم تا انرا برای رفت و امد عروس و داماد در خیابانها مورد استفاده قرار دهیم را هم نداریم » ما بنان شب محتاجیم ، چرا حقوق قانونی ما را از ما دریغ میدارید ؟! «. روسریت کوتاه است ، ناخنهایت کشیده و مرتب و لاک زده اند ، ناخن انگشتان پایت از لای کفشت پیداست ، رژ لب پر رنگ زده ئی ، چشم و ابرویت را ارایش تند کرده ئی ، مانتو تنت کوتاه است ، سارافون پوشیده ئی که به تنت چسبیده است ، بیش از ظرفیت وارد دانشگاه شده ئی ، مردت اگر توانائي مالی برای تمتع گیری از همسران بیشتر از یکی را داراست این حق اوست که زنان متعدد داشته باشد ، حق تو از بهره گیری از خوبیهای زندگی کمتر و از بدیهایش بیشتر است ، خونت حلال هر مردییست که بر مبنای استانداردش به نجابت تو شک کند













    با توسری و مشت و لگد و ناسزا تورا بداخل اتوموبیل گشت انداخته به بازداشتت کند ، به شلاقت ببندد، بزندانت بیندازد ، با محاکمه و یا بی محاکمه تو را سر ببرد ، تو را خفه کند ، زنده زنده در خاک مدفونت کند ، با بنزین بسوزاندت ، سراپایت را اسید پاشی کند و در ملا عام سنگسارت سازد و یا بدارت کشد !. این اعمالرا با که میکنند ؟ ، با مادرانشان ! ، که از بدو تولد انان دیگر چشمان ان مادران از نگرانی ان پسرها خواب راحت بخود نمیبیند تا بزرگ شوند و بجائی برسند و داماد شوند !. خواهرانشان که جان برای برادر میدهند و سوگند راستشان » بجان داداشم « هست !. دخترانشان که پناه بیپناهیشان پدرشان هستند و صخره وجود انان تکیه گاه همیشگیشان در مقابل ناملایمات و سختیهای زندگی ! و انهم برای چه ؟ تنها برای یک سؤال بسیار ساده که از مقام / مقامات عالیرتبه دولت نموده اند * ما هم بشریم برای چه با ما به اینگونه رفتار میکنید ؟! *. اگر نام این اعمال جنایت نیست پس چه است ؟؟!!. اقای احمدی نژاد شما تنها کسی نیستید که در پس عبای مقدس حضرت امام ( ره ) پنهان شده و با تحریف سخنان و گفته های ایشان سعی بر کرسی نشاندن ایده های بی ارزش و سیاستهای شکست خورده خود دارید و بدانید که اخرینش هم نخواهید بود !. متاسفانه الان دیگر مدتهاست که استفاده از این روش عادی شده و هر کس که در جائی برای » اثبات عمل و ایده شکست خورده ئی که داشته « وا میماند ، بنا به ان مصالح و به نفع خود ، از این ابتکار که مستقیمأ به شهرت و شخصیت امام اسیب میرساند ، استفاده میکند !!. ارزوی مرگ و نابودی از جانب شما برای کشور های دیگر بویژه انانکه با ما دارای هیچگونه مرز ژئوفیزیکی و ژئوپولیتکی نیستند ، معجزه ئي نیست که در عوض برای کشور ما عمر طولانی و پر از پیشرفت و اعتلا و سربلندی بیاورد!.
    داوید فاخری.


    بر طبق گزارش خبر گزاریها ،
















    در پی مزخرف گوئیهای رئیس جمهور ایران در ایتالیا که در مورد امریکا و اسرائیل ابراز داشت ، او در انجا بر خلاف سران دیگر کشور های شرکت کننده در کنفرانس ( فائو ) با عدم استقبال رسمی که شایسته رئیس دولت یک کشور است و واکنش تند مقامات ایتالیا مواجه گردید !.













    ایرانیان مخالف امدن احمدی نژاد به ایتالیا ( عکس ).







    محمود احمدی نژاد در نخستین حضور رسمی خود در اروپا به عنوان رئیس جمهور ایران و با وجود حساسیتهای فراوانی که در اتحادیه اروپا، نسبت به مواضع ضداسرائیلی او برانگیخته شده، بار دیگر سخنان دشمن برانگیز برای وطنمان و خائنانه نسبت به ان را بر زبان اورد و اعلام کرد که روند نابودی اسرائیل آغاز شده و اسرائیل چه با دخالت ایران و چه بدون دخالت ایران، قطعاً از صفحه روزگار محو خواهد شد.


    بنا به گزارش خبرگزاریها ، محمود احمدی نژاد برای شرکت در نشست ۴۴ تن از سران دولتهای عضو سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به ایتالیا سفر کرده است، این نشست در پی بحران جهانی افزایش بهای موادغذائی و به منظور بحث بر سر یافتن راههایی برای حل این بحران تشکیل شده است.


    دعوت از محمود احمدی نژاد برای شرکت در این نشست ، نه از جانب دولت ایتالیا بلکه از جانب دبیرکل فائو صورت گرفته و از ورود وی به عنوان رئیس جمهور ایران به ایتالیا هیچگونه استقبال رسمی صورت نگرفته است.

    دعوت دبیرکل فائو از احمدی نژاد و سفر او به رم، پیشاپیش اعتراض سران جامعه یهودیان این کشور و برخی محافل سیاسی را در این کشور برانگیخته بود.



    او پس از ورود به ایتالیا نیز، در فرودگاه کامپینوی رم به خبرنگاران لاطاعلات همیشگیش را در مورد یهودیان و کشور اسرائیل به این صورت ارائی داد : "مردم اروپا بیش از همه از صهیونیسم آسیب دیده اند و اکنون هم هزینه های سیاسی و اقتصادی این رژیم دروغین [اسرائیل] به دوش مردم اروپا افتاده است".


    پس از پخش این سخنان، ایگناچو لا روسا، وزیردفاع ایتالیا اظهارات احمدی نژاد را خلاف تاریخ و عقل سلیم ( دیوانه گوئیهای غیر تاریخی ) توصیف کرد.


    جان فرانکو فینی، رئیس مجلس ایتالیا نیز در اعتراض به اظهارات محمود احمدی نژاد، ملاقات خود با ابوالفضل زهره وند، سفیر ایران در رم را که قرار بود دوشنبه هفته آینده (نهم ژوئن) برگزار شود لغو کرد و برای ملاقاتی دیگر در اینده زمانی تعیین ننمود.


    محمود احمدی نژاد در سخنرانی اش در نشست فائو در رم، بی آنکه نامی از آمریکا ببرد، این کشور و متحدانش را مسئول افزایش جهانی بهای موادغذائی در جهان دانست و پس از نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهاراتی علیه دولت آمریکا و اسرائیل ایراد کرد.


    احمدی نژاد در این نشست خبری، علاوه بر اینکه از نابودی اسرائیل سخن گفت، سیاستهای جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا را در خاورمیانه نیز مورد حمله قرار داد و گفت که جورج بوش بسیار علاقمند به حمله به ایران است و چند بار کوشیده است بهانه ای برای چنین حمله ای پیدا کند اما هر بار شکست خورده است. او در ادامه سخنانش توضیح نداد ، با اینهمه بهانه که او عمدأ انان را بدست خودش تهیه و در اختیار بوش قرار میدهد چرا امریکائیها که انهمه مشتاق حمله به ایرانند از عهده استفاده از انان بر نمیایند !!.




    رئیس جمهور ایران همچنین در گفتگو با خبرنگاران به دفاع از برنامه اتمی کشور خود پرداخت و تصریح کرد که فعالیت اتمی ایران، قانونی و شفاف است و این کشور چیزی جز حق خود را نمی خواهد.






    همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در رم، تظاهراتی در این شهر علیه او بر پا شد.


    در میدان اسپانیا، شماری از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی علیه محمود احمدی نژاد شعار سر دادند، تعدادی از جوانان یهودی ساکن رم از بنای تاریخی کولیسیوم بالا رفتند و پرچم اسرائیل برافراشتند و عده ای دیگر از یهودیان ساکن رم نیز در حالی که شعار سر می دادند، بسوی محل نشست فائو که در نزدیکی کولیسیوم قرار دارد راهپیمایی کردند.









    تعدادی از جوانان یهودی ساکن رم از بنای تاریخی کولیسیوم بالا رفتند ( عکس ).








    پیش از ورود احمدی نژاد به رم، حزب رادیکالهای ایتالیا و شماری از گروههای یهودی و هوادار اسرائیل و طرفدار حقوق بشر اعلام کرده بودند که در اعتراض به حضور او در این شهر دست به تظاهرات خواهند زد.


    این تظاهرات که روزنامه ایتالیایی ایل رفورمیستا برای آن از پیش تبلیغ کرده بود امشب برگزارشد.


    دولت ایتالیا امشب مهمانی شامی به افتخار سران دولتهای شرکت کننده در نشست فائو در ویلای تاریخی ماداما در رم برگزار کرد که از دو فرد بی صلاحیت و سفاک و دیکتاتور ، یکی محمود احمدی نژاد و دیگری رابرت موگابه به این مهمانی دعوت نشده بود.


    محمود احمدی نژاد پیش از آغاز این مهمانی رم را در حالی ترک کرد که با وی از جانب سران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس و دولتمردان کشور میزبان ( ایتالیا ) بسردی رفتار شده و هیچگونه احترامی نیز مانند دیگران برای وی بعنوان رئیس دولت کشوری میهمان قائل نشده بودند !!.


    نشست فائو به مدت سه روز برگزار شداما محمود احمدی نژاد تنها در روز نخست آن نشست شرکت کرد.


    احمدی نژاد پیش از آنکه تهران را به مقصد رم ترک کند اعلام کرده بود که در حاشیه نشست فائو، دیدارهایی با برخی سران دولتهای شرکت کننده در نشست خواهد داشت.


    آن گونه که منابع رسمی ایرانی گزارش کرده اند، دیدارهایی که محمود احمدی نژاد در حاشیه نشست فائو داشته، با نخست وزیر ژاپن و معاون رئیس جمهور کوبا بوده است.


    نخست وزیران ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، رؤسای جمهور برخی از کشورهای عمده تولیدکننده موادغذائی همچون برزیل و آرژانتین، رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، مهمترین شرکت کنندگان نشست فائو در ایتالیا بودتد.
    پایان



    مقاله دوم




    تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ / رادیو زمانه

    شیرین عبادی در کنفرانس رسانه‌ صلح‌ساز :


    بیشتر دیکتاتورها با دموکراسی به حکومت رسیده‌اند



    اولین کنفرانس رسانه‌های صلح‌ساز و پیشگیری از جنگ، امروز با سخنان شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در شهر بُن آلمان آغاز به کار کرد. در این کنفرانس که نماینده‌هایی از رسانه‌های بیش از ۹۰ کشور جهان حضور دارند، نقش رسانه‌ها در پیش‌گیری از جنگ مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
    سخنران اصلی افتتاحیه این کنفرانس در سخنان خود از نقش رسانه‌ها در ترویج اندیشه‌های حقوق بشری گفت و از روزنامه‌‌نگاران به همکاران خوب مدافعان حقوق بشر نام برد؛ چرا که به گفته وی بدون همکاری روزنامه‌نگاران فعالان حقوق بشر نمی‌توانستند اخبار نقض حقوق بشر را در ایران و جهان به گوش افکار عمومی برسانند
    ....
    شیرین عبادی گفت: شما زبان گویای قربانیان نقض حقوق بشر هستید و به همین خاطر همکاران شما مورد آزار حکومت‌های غیردموکراتیک قرار می‌گیرند که مایلند خبرها آن‌گونه که آن‌ها مایلند به گوش جهانیان برسد.
    مهم‌ترین ابزار برای حیات سالم یک جامعه آزادی بیان است. تا ملتی در بیان عقاید خود آزاد نباشد، دموکراسی معنا و مفهوم ندارد. دموکراسی به معنای حکومت اکثریت بر اقلیت جامعه است؛ اما اکثریتی که در یک انتخابات آزاد به حکومت رسیده، حق ندارد هر طور می‌خواهد، عمل کند.
    دموکراسی چهارچوبی دارد که نباید از آن عدول کرد. به خاطر داشته باشیم بسیاری از دیکتاتورها با دموکراسی به حکومت رسیدند؛ اما چهارچوب دموکراسی و ضوابط حقوق بشر را رعایت نکردند.
    فراموش نکنیم حقوق بشر بالاتر از قوانین بین‌المللی و داخلی کشورهاست و حتی قانون اساسی یک کشور است و قوانین داخلی باید خودشان را با ضوابط بین‌المللی هماهنگ کنند. دیکتاتورها حق ندارند با تکیه بر قوانین داخلی حقوق بشر را نقض کنند.
    اولین پله دموکراسی آزادی بیان است و منظور از آن آزادی مخالفان است چرا که موافقان همیشه برای مدح و ثنا آزادند.
    در حقیقت آزادی بیان مورد تأیید حقوق بشر ناظر به آزادی بیان اقلیت است؛ چرا که بدیهی است که اکثریت به قدریت رسیده، هر حقی را برای خودش تصویب می‌کند و به خودش اختصاص می‌دهد.
    در یک حکومت لائیک، پیروان مذاهب الهی؛ و در یک حکومت مذهبی، افراد لائیک؛ و در یک حکومت سوسیالیستی، طرفداران سرمایه‌داری باید بتوانند با آزادی کامل عقایدشان را بیان کنند و از مجازات مصون باشند.
    
شیرین عبادی در همایش رسانه صلح‌ساز (عکس: زمانه)
    تنها موردی که می‌تواند آزادی فرد را محدود کند، تبلیغ برای جنگ است. در کنوانسیون حقوق سیاسی، بیان هر مطلبی که منجر به جنگ در سطح بین‌المللی شود، ممنوع شده و بر همین اساس است که در برخی کشورها مثل آلمان، تردید در مورد هولوکاست شایسته مجازات شناخته می‌شود؛ چرا که تردید در آن ممکن است باعث فجایعی چون جنگ جهانی دوم شود.
    امروز باید از انتشار مطالبی توجیه‌کننده برخورد تمدن‌هاست، جلوگیری کرد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، برای توجیه هزینه‌های نظامی و توجیه تداوم نیاز جهان به نیروهای نظامی آمریکا، برخی تئوری‌پردازان، نظریه نادرست برخورد تمدن‌ها را مطرح کردند تا بهتر بتوانند جنگ‌های خاورمیانه را توجیه کنند.
    باید هوشیار بود تا درج مطالب و نقل اخبار به گونه‌ای صورت بگیرد که مورد سوء استفاده جنگ افروزان قرار نگیرد؛ اما تعداد کمی از رسانه‌ها به این مسأله توجه دارند.
    از جمله هنگام درج خبر مربوط به یک تروریست یا جنایتکار در صورتی که مذهب او چیزی جز مسیحیت و از مهاجرین باشد، بلافاصله بعد از نام وی، ملیت و مذهبش را هم درج می‌کنند و به طور غیرمستقیم ذهن شنونده را به این نکته توجه می‌دهند که جنایتکاران از مذهب و ملیت شما نیستند.
درج مذهب و ملیت خطاکاران در رسانه‌های خبری امری نادرست و در جهت توجیه جنگ است.

    .
    
شیرین عبادی در همایش رسانه صلح‌ساز (عکس: زمانه)


    سانسور
شیرین عبادی سپس به مسأله سانسور پرداخت و گفت: گاهی حکومت‌ها صراحتاً دست به سانسور می‌زنند و انتشار کتاب یا نشریه را موکول به گرفتن مجوز می‌کنند. این سانسور باعث خودسانسوری می‌شود.
    نویسنده و خبرنگار برای انتشار نوشته‌اش باید موافقت حکومت را جلب کند و به شیوه‌ای عمل کند که اثرش قابل چاپ تشخیص داده شود و به این صورت خلاقیت هنری و ادبی از بین می‌رود.
    وی از ایران یه عنوان کشوری نام برد که در آن سانسور حکومتی حاکم است و هیچ چاپخانه‌ای حق ندارد اثری را بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کند.
    وی گفت حتی در انتشار آثار بزرگ ادبی هم سانسور اعمال می‌شود و مترجم را مجبور به حذف برخی قسمت‌های یک اثر ادبی جهانی می‌کنند.
    شیرین عبادی گفت گاهی اوقات دادگاه مجوز صادر شده از سوی وزارت ارشاد را هم نادیده می‌گیرد و نویسنده و ناشر و مترجم را به خاطر انتشار اثری مجازات می‌کند. یعنی گرفتن مجوز هم نمی‌تواند برای نویسنده حاشیه امنیتی ایجاد کند.
    به گفته شیرین عبادی حتی بر اساس قانون مطبوعات، در ایران انتقاد از قانون اساسی در نشریات ممنوع است و باعث تعطیلی نشریه می‌شود.



    خانم عبادی یادآور شد که قصه سانسور محدود به سال‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران نیست و در دوران حکومت پهلوی هم مردم ایران شاهد سانسور بوده‌اند. به گفته وی تنها در سال اول وقوع انقلاب، مطبوعات ایران از نظر آزادی بیان وضعیت بهتری داشته‌اند.
    شیرین عبادی گفت: در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی به آثاری که مروج فمینیسم، لاییسم و نیهیلیسم باشد، مجوز انتشار نمی‌دهد. فمینیسم از دیدگاه حکومت مطرود است و می‌گویند این طرز تفکر زاییده فرهنگ غرب است و معتقد به برابری حقوق زن و مرد نیستند.
    به گفته وی، دولت بسیاری از سایت‌های اینترنتی را فیلتر کرده است و برخی از وبلاگ‌نویسان به زندان افتاده‌اند. وی از کبودوند، باقی و‌حسن پور به عنوان کسانی نام برد که هم‌اکنون به جرم اظهار عقایدشان در زندان به سر می‌برند.
    شیرین عبادی هم‌چنین به تعطیلی تعدادی از نشریان در سه سال اخیر از جمله ماهنامه زنان اشاره کرد و گفت خط قرمز مطبوعات و منطقه ممنوعه برای آن‌ها هر روز گسترده‌تر می‌شود و حتی درج اخبار محاکمات ممنوع است.
    شیرین عبادی به پرونده موکلش زهرا بنی‌یعقوب پزشک جوان اشاره کرد که به گفته وی همراه نامزدش در پارک به وسیله پلیس اخلاق بازداشت شده؛ سپس به دستور بازپرس روانه زندان می‌شود و دو روز بعد از بازداشت جسدش تحویل خانواده‌اش داده می‌شود.
    مأموران زندان ادعا کرده‌اند که زهرا خودکشی کرده است؛ اما به گفته خانم عبادی که وکیل خانواده این پزشک جوان است، این ادعا با مندرجات پرونده مطابقت ندارد.
    خانم عبادی گفت با این حساب تکلیف پرداختن به مسائل مهم‌تری مثل انرژی هسته‌ای یا احتمال حمله نظامی و بحث در مورد تبعات آن روشن است.
    خانم عبادی هم‌چنین به سانسور در کشورهای غربی از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت در این کشورها کسی را به جرم نوشتن زندانی نمی‌کنند؛ اما به خاطر محدود شدن قدرت رسانه‌ای در دست عده‌ای معدود، امکان کنترل افکار عمومی هم برای آن‌ها فراهم است.
    به گفته خانم عبادی پنج غول رسانه‌ای کنترل پنج هزار میلیارد دلار سرمایه رسانه‌ای را در دست دارند و این امکان رقابت رسانه‌های مستقل را از آن‌ها می‌گیرد.

    شکاف دیجیتالی

    
شیرین عبادی در ادامه سخنرانی‌اش از شکاف عمیق دیجیتالی بین کشورهای صنعتی و کشورهای توسعه‌نیافته یاد کرد و گفت این فاصله، باعث می‌شود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نتوانند به مخاطبانشان دسترسی پیدا کنند.
    خانم عبادی گفت آمار نشان می‌دهد ۵۰ میلیون نفر از مردم جهان تا کنون حتی تلفن هم ندیده‌اند و در این شرایط، چگونه یک نویسنده می‌تواند به مخاطب دست پیدا کند.
    وی گفت شاید به همین دلیل باشد که بزرگ‌ترین جوایز ادبی به نویسنده‌هایی از کشورهای توسعه‌یافته تعلق می‌گیرد و این مسابقه‌ای نابرابر است.
    پیش از خانم عبادی، اریک بترمن مدیر کل دویچه‌وله در سخنانی به نقش رسانه‌ها در تثبیت اندیشه صلح اشاره کرد.
    وی گفت در روزهای آینده در این کنفرانس با همکاران رسانه‌ای‌مان از سراسر جهان درباره راه حل‌هایی که پیش پای رسانه‌ها برای پیش‌گیری از جنگ و ستیزه وجود دارد، به گفتگو خواهیم پرداخت.
    بترمن گفت پیش از این‌که در اندیشه صلح باشیم باید بدانیم چگونه یک رسانه صلح‌ساز باشیم.

    No comments: