Weekly Report From Sat. October. 10th. .. 2015

تنـــــه   نـــــزن           טאנה  נאזאן     Tanehnazan












Editor David Fakheri
سردبیر داوید فاخری
עורך דוד פאחרי


    For the important News of the world
    ( in English, Farsi and Hebrew )
    Please visit us every day
    at Facebook under the
    editor's name
    ( David Fakheri داوید فاخری )






    חברים יקרים


    בשל בעיות טכניות וחוסר


    צוות נאות, האתר יהיה

    סגור עד להודעה חדשה



    دوستان عزیز


    به علت نقص فنی و همچنین


    کمبود کادر لازم،


    سایت تا ا اطلاع ثانوی


    تعطیل خواهد بود



    Dear Friends


    Due to technical problems


    and lack of adequate


    staff, The SITE will be


    closed until further notice









    Wednesday, August 6, 2008

    المپیک خون، مونیخ. المپيک پکن ۲۰۰۸ در يک نگاه. تحریم؛ باعث ۱۲ سال دوری ایران از المپیک. بسيج ايران اسلامی برای المپيک ۲۰۰۸ چین. ( ویژه نامه المپیک ).

    تهیـه، ترجمه و تنظیم
    داوید فاخری/تنه نزن









    تازه ترین خبر از المپیک پکن ، ۱۱:۴۵ دقیقه شب هشتم اگوست ۲۰۰۸ بوقت لس انجلس : «« انتقاد امام جمعه مشهد از پرچمداری ورزشکار زن ایرانی در مراسم افتتاحیه المپیک !! »».
    تنه نزن.












    شناگر ایرانی محمد علیرضائي تنها شناگر ایرانی در تاریخ که موفق به کسب سهمیه در المپیک گردیده بود ، بدستور ملایان عقبگرای حاکم بر کشورش از شرکت در اولین دور مسابقات ۱۰۰ متر قورباغه بدلیل شرکت شناگری از اسرائیل خودداری نمود !.







    ورزشگاه ملی پکن، محل برگزاری افتتاحیه



    پیشگفتار
    مطلب امشب را ویژه گزارشی کرده ام در باره المپیک چین و علل دور بودن ایران در سه دوره رقابتهای المپیک جهانی و بالاخره حضور دوباره ورزشکاران شرکت کننده هموطن در مراسم المپیک ۲۰۰۸ چین !. اما چگونه میشود در باره المپیک گفت و یا نوشت ولی در باره عملیات تروریستی فلسطینیها که در مراسم برگزاری مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بوقوع پیوست که در ان ورزشکاران اسرائیلی شرکت کننده را در خاک و خون خود غلطاندند ، اشاره ئي ننمود ؟!.
     این رویداد تلخ نقطه سیاهی است که تا ابد بر پیشانی اعراب و کشورهای اسلامی طرفدار سازمانهای ترور فلسطینی و کشورهای روسیه شوروی سابق و اقمارش بخاطر پشتیبانی بی چون و چرایشان از مواضع ضد بشری فلسطینیها و المان غربی بخاطر ، اول ، سهل انگاری در فراهم اوردن نیروهای کافی برای حفاظت از جان ورزشکاران و دوم بخاطر عدم پذیرش پیشنهاد اسرائیل در بعهده گرفتن عملیات رها سازی گروگانها که در عهده تخصص انان همیشه بوده و هست ، که شاید نتیجه کار ان نمیشد که سرانجام شد و ملتی را داغدار نمینمود که نمود ، جا خوش کرده و نشسته است !. و ان را با هیچ گونه غرامتی که جهان به ملت اسرائیل و به یهودیان جهان و خانواده های قربانیان و دنیای ازاد ورزش پرداخت کند هرگز پاک نخواهد گردید !.
    انچه که بعدها توسط مأموران اسرائیلی وابسته به موساد و سازمان اطلاعات ارتش ان کشور بر سر دستور دهندگان و طراحان و مجریان ان نقشه شوم ، کشتار ورزشکاران اسرائیلی در خاک المان عربی که در مراسم اجرای مسابقات المپیک ۱۹۷۲ روی داد ،اورده شد هنوز هم ذره ئی از بار اندوه خانواده های کوچک انان و خانواده بزرگ انان یهودیان و مردمان ازاده جهان نخواهد کاست !.
     با یاد اوری قسمتهائی مختصر از چگونگی ان اتفاق شوم که در ساعت ۴:۳۰ صبح ۵ سپتامبر ۱۹۷۲ در دهکده المپیک مونیخ توسط تروریستهای فلسطینی رخ داد و حوادثي که متعاقب و در پی ان بوسیله اسرائیلیها افریده شد و از زبان « مایکل بارد » امده ، یاد ان از دست رفتگان را گرامی میداریم !.




    حمل جنازه ورزشکاران اسرائیلی که قربانی عملیات تروریستی فلسطینیها در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ شدند.









    پوستر رسمی نخستين دوره المپيک نوين در آتن ۱۸۹۶ که باید برای همه مظهر صلح و امنیت باشد ، اما هرگز برای اعراب فلسطینی و مسلمانان تند رو مانند رژیم اسلامی ایران نیز این مفهوم را داراست ؟!.












    قتل عام مونیخ

    از:
    « مایکل بارد »



    ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبحگاه ۵ سپتامبر ۱۹۷۲ زمان ثبت شده ایست که ۵ تروریست عرب قلسطینی در حالیکه ملبس به ترنینگهای ورزشی هستند ، خودشان را به بالای حصار ۶ فوت و ۶ اینچی که اطراف دهکده المپیک را در محاصره خود در اورده رسانده و از انجا خود را به انطرف حصار میرسانند !. با اینکه انان مورد توجه عده ئی رهگذر که در ان اطراف بوده اند نیز قرار گرفته اند اما چون این عمل از دیگر ورزشکاران نیز بکرات دیده شده که به این طریق وارد محوطه داخلی دهکده المپیک گردیده اند لذا این عمل انان و کیفهای ورزشی که با خود حمل میکردند و در انان اسلحه های خود را پنهان کرده بودند باعث بروز شک در بین رهگذران نگردید !.
    چند دقیقه بعد به این ۵ نفر ۳ نفر دیگر نیز که از تسهیلات ویژه برخوردار بوده و از طریق عضویت در گروه های عرب و یا اسلامی به انجا راه یافته بودند اضافه شدند!.
    فلسطینیها با استفاده از کلیدهای سرقت شده در پی باز کردن دو درب اپارتمانهای شماره ۳۱ که منعلق به تیم کشتی گیران اسرائیلی بود نمودند و در اغاز با ایجاد صدای خش و خش بر در اطاق مربی تیم * یوسف گوتفیراند‌* توجه او را جلب کردند !. او بلافاصله و به محض مشاهده افرادی با اسلحه در پشت در ، در حالیکه با استفاده از وزن سنگین خود ( ۳۰۰ پاند = ۱۳۵ کیلو گرم ) سعی در بستن دوباره در مینمود تا جلو ورود فلسطینیها را بداخل بگیرد با فریاد دیگران را با گفتن این جمله عبری
    '' חברה תסתלקו = بچه ها بزنید به چاک '' نیز انان را متوجه خطر میکرد تا هر چه زود تر از ان محل بگریزند!.
    در این فضای غوغا زده و بهم ریخته  * تویا سوکولوسکی ـ مربی  مسابقه دهنده گامهای سریع و دکتر شائول لادانی * موفق به فرار شدند  و  ۴ ورزشکار دیگر به اضافه دو تن از پزشکان تیم و یک عضو رسمی هیئت شرکت کننده توانستند که خود را در مکانهائی پنهان سازند!.
    داور مسابقات کشتی * مشه وینبرگ * در حالیکه فلسطینیها، گروگانها را از این اطاق به ان اطاق میکشاندند ، با حمله به گروگان گیران باعث شد که یکی از افراد تیمش
    * گاد تسوباری * نیز از ان مکان بگریزد !. او در همان حال و قبل از انکه با گلوله های فلسطینیها کشته شود با ضربه ئی که با مشت پرقدرتش بر سر یکی از گروگان گیران وارد اورد او را بیهوش نقش بر زمین نمود و یکی دیگر از انان را با ضربه کارد میوه خوری مجروح کرد!.
    وزنه بردار و پدر ۳ فرزند * یوسف رومانو * ۳۱ ساله نیز قبل از انکه کشته شود به یکی دیگر از گروگان گیرها حمله نمود و او را مجروح کرد!.



    ژزف رومانو ( چپ ) و مشه وینبرگ که قبل از کشته شدن با گروگانگیران درگیر شدند.



    سرانجام اعراب توانستند ۹ اسرائیلی را تحت اختیار خود در اورند تا بعنوان گروگان از انان استفاده کنند!.
    در ساعت ۹:۳۰ دقیقه گروگانگیران ملیت خود را که فلسطینی هستند را اعلام نمودند و برای ازادی گروگانها از اسرائیل خواستند که ۲۰۰ زندانی عرب را از زندانهای خود ازاد کند و دولت المان هم مسیری امن را برای خروج انان از المان فراهم اورد.
     فرمانده هی این گروه بعهده لطیف عفیف ( عیسی ) بود و معاونت او را یوسف نزال ( تونی ) بعهده داشت ، دیگر اعضای گروه عفیف احمد حمید ( پائولو ) ، خالد جواد ( صلاح ) ، احمد خیک تاعا ( ابو حللا ) ، محمد صفدی ( بدران ) ، ادنان ال غشی ( دناوی ) ، و پسر عمویش جمال ال غشی ( سمیر ) بوده اند.
    بعد از ساعتها مذاکره پر تنش که بین المانیها و گروه گروگیران که در طی مذاکرات مشخص شد که عضو گروه «« سپتامبر سیاه » که یکی از ارکان جنبش «« الفتح »» میباشد ، هستند
    ، دو طرف به این توافق رسیدند که یک هلی کوپتر انان و گروگانهایشان را به پایگاه هوائی « ناتو » در « فیرستنفلدبروک » اورده و از انجا انان را با هواپیما به مقصدشان « قاهره » برساند!.
    المانیها در زمان انتقال گروگانهای اسرائیلی به دو هلی کوپتری که در انتظار انان و گروگان گیرهایشان بود که انان را به پایگاه هوائی « ناتو » برساند متوجه شدند که تعداد گروگان گیرها ۳ تن بیشتر از ۵ نفری است که انان از قبل فرض کرده اند ، بلکه انان ۸ نفر میباشند ودراینحالت انان کماندوهای کافی برای اجرای نقشه ئی که برای نابودی گروگان گیرها اماده کرده اند را در اختیار ندارند!.
    بعداز انکه هلیکوپترها در حدود ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح بر باند فرودگاه قرار گرفتند ، تک تیر اندازهای المانی شروع به تیراندازی بسوی هلیکوپترها نمودند که این باعث تبادل بی امان اتش بین دو طرف گردید !.
    در ساعت ۱۱ رسانه ها اشتباهأ خبر ازادی گروگانهای اسرائیلی را منتشر کردند ! اما سرانجام حقیقت، یک ساعت بعد برملا گردید که در ان زمان دوباره تبادل اتش بین کماندوهای المانی و تروریستهای فلسطینی از سر گرفته شد و در این میان و بعمد با پرتاب نارنجک یکی از تروریستها بسوی یکی از هلیکوپترها ئي که حاوی گروهی از اسرائیلیها بود که با دستهای بسته در ان قرار گرفته بودند ان به اتش کشیده شد و همه گروگانها دران زنده زنده سوختند! دسته دوم گروگانها نیز که در هلی کوپتر دیگری با دستهای بسته نگهداری میشدند سرنوشت بهتری از ان دسته دیگر نداشتند ، انها نیز توسط گلوله های فلسطینیهائی که از ان مهلکه جان سالم بدر برده بودند که بسوی انان شللیک گردید همگی هلاک شدند !.

    در ساعت ۳ بعد از نیمه شب این صدای عم زده و گرفته و چشمان نمناک « جیم مک کی » که جریانات ورزشی المپیک را برای « ای بی سی » گزارش میکرد بود که شنیده شد، * همگی انان از دست رفتند * .
    ۵ تن از تروریستها از پای در امدند و ۳ تن دیگر از انان نیز دستگیر گردیدند . در این میان یک پلیس المانی نیز جان خود را از دست داد.
    کمی بیش از یکماه از این حادثه ، در ۲۹ اکتبر یک فروند هواپیمای مسافر بری « لوفت هانزا » توسط تروریستهای عرب ربوده شد و انان در مقابل رها ئی مسافران هواپیما، ازادی قاتلان دستگیر شده حادثه مونیخ را از دولت المان خواستار شدند. المان تسلیم خواسته های تروریست ها گردید و ان قاتلان را ازاد نمود ! ولی در همان حال در اسرائیل * جوخه مرگ * ویژه ئي برای یافتن ۱۱ تن از اعراب بعلاوه ان سه تروریست ازاد شده  که بنحوی در ساختار رویداد مونیخ دست داشته اند تشکیل گردید و از اعضای ان خواسته شد که انان را در هر کجا که هستند بیابند و بسزای اعمالشان برسانند ! و بهمانگونه که اگاهیم اعضای * جوخه مرگ * تک تک انان بجز یک تن از انان که بطور طبیعی جان باخت را یافتند و به زندگیشان خاتمه دادند!.
    بنظر میرسید که در ان زمان کشتار ۱۱ ورزشکار اسرائیلی موضوعی نبود که بخاطر ان کمیته المپیک اجرای ان نمایش را متوقف سازد و یا انرا برای مدتی به عقب بیاندازد!. المپیک مونیخ بی انکه به این اتفاق بصورتی جدی نگاه کند انرا با همکاری دولت المان بصورتی چنان طبیعی به مرحله اجرا در اورد که در ان زمان
    « جیم مورای » از « لس انجلس تایمز » در مقاله ئي که انتشار داد در اینباره نوشت * این درست مانند انست که انان دارند بر زمین ( اردوگاه مرگ داخائو ) رقاصی میکنند !! *.

    اسامی ۱۱ تروریست مورد تعقیب :
    عدوان کمال ، رهبر عملیات خرابکاری در سرزمینهای مورد اختلاف بین اعراب و اسرائیل.
    ال خیر حسین عباد ، رابط « سازمان الفتح » با شعبه « ک . گ . ب » سازمان مخوف جاسوسی شوروی در فبرس.
    ال قبیصی، دکتر باصل فائود ، مسؤول تامین نیازات لجستیکی سازمان ازادی بخش فلسطین.
    بودیه محمد ، رابط با شعبه فلسطین ( پی ال او ) در اروپا.
    داود ابو ، عضو پذیرفته شده سازمان خرابکاری سپتامبر سیاه.
    حداد دکتر وادی ، تروریست برتر و رابط با سازمان « دکتر جورج حبش ».
    محمود محشری ، عضو ( پی ال او ) و برنامه ریز و سازمان دهنده حادثه مونیخ.
    نصیر کمال ، سخنگوی رسمی ( پی ال او ) و عضو برجسته و والای ان سازمان.
    سلامه علی حسن ، طراح و اجرا کننده برنامه « کشتار اسرائیلیها در مونیخ ».
    یوسف ابو حق ، عضو برجسته و رسمی سازمان (‌پی ال او ).
    ضویتر وائل ، فامیل بسیار نزدیک به « یاسر عرفات » و ترتیب دهنده عملیات ترو ریستی در اروپا.

    نام ورزشکاران جانباخته در فرودگاه « پایگاه قوای ناتو در المان ».
    ( ردیف بالا، از چپ به راست )
    داور کشتی ، یوسف گوتفراوند ۴۰ ساله زاده امریکا.
    وزنه بردار ، داوید برگر ۲۸ ساله.
    کشتی گیر ، مارک اسلاوین ۱۸ ساله.
    داور وزنه برداری ، یعکوو اسپرینگر ۵۱ ساله
    .






    ( ردیف پائین ، از چپ براست )
    وزنه بردار ، زئو فریدمن ۲۸ ساله.
    مربی مسابقات دو میدانی ، امیتصور شپیرا ۴۰ ساله.
    کشتی گیر ، الیعزر هالفین ۲۴ ساله.
    مربی تیر اندازی ، کهات شور ۵۳ ساله.
    مربی شمشیر بازی ، اندره اسپیتزر ۲۷ ساله.
    داوید فاخری.










    المپيک پکن ۲۰۰۸ در يک نگاه




    بيست و نهمين دوره بازيهای المپيک رسما از روز جمعه ۸ اوت درپکن، پایتخت چین، آغاز می شود و تا روز يکشنبه ۲۴ اوت ادامه خواهد داشت.







    در ۱۳ ژوئیه سال ۲۰۰۱ در يکصد و دوازدهمین جلسه کميته بين المللی المپيک که در مسکو برگزار شد پکن به عنوان ميزبان بازيهای ۲۰۰۸ انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳ پکن پس از برتری در سه دور رای گیری، در دور چهارم نتوانست به اندازه سیدنی رای کسب کند و میزبانی المپیک ۲۰۰۰ را از دست داد.

    پکن موفق شد رقبایش یعنی شهرهای تورنتو، پاریس، استانبول، و اوزاکا را از دور خارج کند. شهرهای بانکوک، قاهره، هاوانا، کوالالامپور، و سویل که برای ميزبانی بازيهای ۲۰۰۸ درخواست کرده بودند در همان ابتدا حذف شدند.







    در بازيهای امسال ۲۸ رشته ورزشی در ۳۷ ورزشگاه برگزار می شود. مجموع زیر-رشته هایی که در آنها مدال اعطا خواهد شد ۳۰۲ رقابت است که یک رقابت از المپیک آتن بیشتر است.

    مسابقات برخی رشته های ورزشی خارج از شهر پکن برگزار خواهند شد، از جمله فوتبال (در کینهوانگدائو، شانگهای، شنیانگ و تیانجین)، قایقرانی بادبانی (کینگدائو) و سوارکاری (در هنگ کنگ، به دلیل نگرانی درباره وجود نوعی بیماری خاص دام و ناتوانی در ایجاد منطقه پاک در پکن).

    بیش از هفتاد و چهار هزار داوطلب درورزشگاههای مختلف به برگزاری بازیها کمک می کنند. مسن ترین این داوطلبان ۸۷ سال دارد. علاوه بر این یک میلیون "داوطلب اجتماعی" هم به برقراری نظم و کنترل ترافیک کمک می کنند.

    از ايران ۵۴ ورزشکار در المپیک پکن شرکت می کنند. اين ورزشکاران در رشته های بسکتبال، بدمینتون، شنا، کشتی آزاد و فرنگی، جودو، تکواندو، وزنه برداری، تنيس روی ميز، دوچرخه سواری، بوکس، دو ميدانی و تیروکمان به رقابت خواهند پرداخت.

    از افغانستان چهار ورزشکار در این مسابقات شرکت می کنند. که سه نفر از آنها مرد و یک ورزشکار هم زن است. این ورزشکاران در رشته های تکواندو و دو و میدانی در مسابقات شرکت می کنند .







    انتظار می رود بیش از پانصد هزار مسافر خارجی در جریان بازیها وارد پکن شوند. ۶۶۰ هزار تختخواب برای اقامت مسافران در پکن وجود دارد.

    المپیک پکن، اولین المپیکی است که تصاویر آن برای تلویزیونهای با وضوح تصویر بالا ( Hi-Def ) مخابره می شود.

    انتظار می رود حدود ۲۱ هزار و پانصد خبرنگار، گزارشگر و نماينده رسانه های سراسر جهان پوشش خبری اين بازيها را به عهده بگيرند.

    دهکده المپيک در پکن ميزبان بيش از ۱۶ هزار ورزشکار، مربی و همراهان تيم در زمان برگزاری المپيک و ۶ هزار نفر در زمان پاراليمپيک( بازيهای المپيک معلولان)خواهد بود.

    حدود ۴۰ هزار مامور حافظ امنيت و ۲ هزار فارغ التحصیل برجسته دانشکده پلیس و ۱۵۰ متخصص ورزشهای رزمی و روش های مقابله با اقدام های تروریستی حفظ امنيت بازيها را به عهده دارند.







    کميته بين المللی المپيک بيش از يک ميليارد دلار به کميته هماهنگی بازيهای آتن می دهد. اين پول که حدود ۶۰ درصد از کل بودجه برگزاری مسابقات است از حمايت کننده های تجاری و فروش حق امتياز پخش مسابقات بدست آمده است. باقی ۴۰ درصد از فروش بليت، حمايت کننده های محلی و فروش حق امتياز تامين خواهد شد.

    شعار بازیهای المپیک پکن "یک دنیا، یک رویا" است. این شعار از همه جهان می خواهد که به "روح المپیک" بپیوندند و آینده ای بهتر برای بشریت بسازند.

    مظهر شگون بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پنج "عروسک شانس" هستند. این عروسکها نقش هایی از ماهی، پاندا، آتش، انتلوپ، و پرستو دارند. این عروسکها به پنج عنصر فلسفه چینی یعنی آب، فلز، آتش، چوب، و خاک بی ارتباط نیستند.

    مشعل المپیک پکن از روی طومارهای چینی طراحی شده و طوری طراحی شده که در بادی با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت و بارانی با سرعت ۵۰ میلیمتر در ساعت روشن بماند.



    تحریم؛ باعث ۱۲ سال دوری ایران از المپیک




    المپیک ملبورن ۱۹۵۶ صحنه بروز اولین تحریم سیاسی بود



    در تاریخ المپیک به دفعات پیش آمده که این رویداد معتبر و فراگیر از سوی برخی کشورها به دلایل سیاسی با تحریم روبه رو شده است.
    اولین تحریم سیاسی المپیک به سال ۱۹۵۶ برمی گردد، زمانی که سه کشور سویس، هلند و اسپانیا به نشانه اعتراض به اقدامات دولت مجارستان ورزشکاران خود را به المپیک ملبورن اعزام نکردند، و کشورهای عراق، مصر، کامبوج و لبنان هم به دلیل بحران کانال سوئز تصمیمی مشابه گرفتند.

    با این حال جدی ترین تحریم های المپیک به سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ برمی گردد.

    المپیک مسکو در سال ۱۹۸۰ با تحریم گستره بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اسلامی و غربی همراه شد، به نحوی که تنها ۸۱ کشور در آن دوره بازی ها شرکت کردند و چهار سال بعد هم شوروی و چهارده کشور بلوک شرق المپیک لس آنجلس را تحریم کردند تا بدین ترتیب تحریم المپیک مسکو را تلافی کرده باشند.

    جالب اینکه ایران در هر دو دوره در زمره کشورهای تحریم کننده قرار گرفت و این تحریم ها باعث شد که بین هشتمین حضور ایران در المپیک و نهمین حضورش یک وقفه ۱۲ ساله به وجود بیاید.

    "سازمان تربیت بدنی قصد داشت شرکت کند"




    در زمان المپیک مسکو تجاوز نیروهای شوروی به خاک افغانستان واکنش های فراوانی را ایجاد کرد



    لمپیک ۱۹۸۰ اولین المپیکی بود که ایران می توانست بعد از انقلاب در آن شرکت کند، با این حال تجاوز شوروی به خاک افغانستان باعث شد که بسیاری از کشورهای بلوک غرب و اسلامی در محکومیت این اقدام شوروی المپیک مسکو را تحریم کنند که یکی از این کشورها ایران بود.

    البته به گفته حسین شاه حسینی رئیس سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در آن زمان، دستگاه ورزش ایران موافق حضور ایران در آن بازیها بود، اما سیاسیون تصمیم گرفتند که ایران هم مثل چندین کشور دیگر راهی مسکو نشود.

    این چهره ملی-مذهبی، که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با دستور مهدی بازرگان ریاست ورزش ایران را عهده دار شده بود، در این باره می گوید:" ما قرار بود با کاروانی پرتعداد به مسکو برویم ، فوتبال ما که به المپیک صعود کرده بود و تیم های کشتی، وزنه برداری، بوکس وشنا هم در مجموعه انقلاب اردوهای خود را برگزار می کردند که به یک باره حمله شوروی به افغانستان و بحث تحریم پیش آمد."





    حسین شاه حسینی مسئول دستگاه ورزش ایران در زمان المپیک مسکو با اعزام کاروان ایران موافق بود (عکس: سایت رادیو گفتگو)



    "در دولت و شورای انقلاب خیلی در این باره بحث شد؛ من موافق اعزام تیم بودم و حتی رئیس جمهور وقت بنی صدر هم نظری منفی نداشت و در نهایت قرار شد ما سفری به افغانستان داشته باشیم تا نظر افغان ها را هم جویا شویم."

    پس از کش و قوس های فراوان شاه حسینی به همراه چندی از روسای فدراسیونها و مسوولان وقت سازمان تربیت بدنی عازم افغانستان شدند تا سران این کشور مورد حمله قرار واقع شده را راضی کنند تا ایران به المپیک برود.

    اما مسوولان افغان کاملا مخالف حضور ایران در المپیک بودند و تاکید داشتند که کشورهای اسلامی باید در حمایت از افغانستان المپیک مسکو را تحریم کنند.

    این خواسته کابل به اطلاع دولت ایران رسید و وزارت امورخارجه بلافاصله به سازمان تربیت بدنی اعلام کرد که ایران نیز در اعتراض تجاوز شوروی به افغانستان المپیک۱۹۸۰ را تحریم خواهد کرد.

    تمامی ورزشکارانی که قرار بود به مسکو اعزام شوند دور هم جمع شدند و بنی صدر برای آنها دلیل تحریم را توضیح دادند.

    بدین ترتیب المپیک مسکو برای ایران به پایان رسید.

    شاه حسینی درباره اینکه چرا با حضور ایران در آن دوره از المپیک موافق بود توضیح می دهد: "مرز شوروی به ما نزدیک بود و کافی بود که ما خودمان را به جلفا برسانیم و از آن به بعد بقیه هزینه ها با میزبان المپیک بود."




    ناصر حجازی و علی پروین با وجود کسب سهمیه المپیک به دلیل تصمیم سیاسی دولت ایران از المپیک مسکو بازماندند



    "به همین دلیل ما می توانستیم با یک کاروان عظیم به مسکو برویم و آن بازی ها می توانست یک کسب تجربه مناسب برای ما باشد."

    در تیم فوتبال ایران بازیکنانی صاحب نامی چون ناصر حجازی، علی پروین حضور داشتند و رضا سوخته سرایی و برادران محبی آماده ترین کشتی گیران آن دوره به شمار می رفتند که در حسرت شرکت در المپیک ماندند.

    البته با توجه به خداحافظی محمد نصیری، دارنده سه مدال المپیک، ایران در آن دوره وزنه بردار عنوان داری نداشت.

    مسابقه با آمریکا، ممنوع!




    المپیک لس آنجلس به موقعیتی برای مقابله به مثل اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای بلوک شرق تبدیل شد



    داستان المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس با المپیک مسکو ۱۹۸۰ کاملا متفاوت بود.

    درست است که ایران برای دومین مرتبه المپیک را تحریم کرد، اما این مرتبه اصلا تب و تاب حضور در المپیک در بین اهالی ورزش به وجود نیامد.

    آن روزها ایران درگیر جنگ با عراق بود و رابطه تیره ای بین ایران و آمریکا برقرار بود و به همین علت ایران خیلی زود تصمیم گرفت که ورزشکاران خود را به لس آنجلس اعزام نکند و اعلام کرد که به دلیل "سیاست های تجاوزکارانه آمریکا" در المپیک شرکت نمی کند.

    این بار نه از اردو خبری شد و نه قرار بود ورزشکاری به المپیک برود، و در بین چند کشوری که المپیک مسکو را تحریم کردند ایران یکی از پیشگامان بود.

    اسماعیل داودی شمسی که در آن سال ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت در این باره می گوید:" آن موقع اصلا رسم نبود که ورزشکاران ایرانی با آمریکایی ها مسابقه بدهند و من به خاطر می آورم هنگامی که درمسابقات جهانی کشتی، یک کشتی گیر ما خلاف این رویه عمل کرد و با حریف آمریکایی اش مسابقه داد، رئیس فدراسیون کشتی توبیخ شد و یکی از نشریات آن موقع به نام 'ارزش و ورزش' به شدت از ما انتقاد کرد."

    "به هرحال در دولت چندین مرتبه درباره حضور ایران در المپیک بحث شد؛ من یادم می آید که آقای غفوری فرد که آن موقع وزیر نیرو بود چندان مخالف نبود، من هم همین طور. حتی برای تصمیم گیری جلساتی هم با اقایان خامنه ای و هاشمی رفسنجانی [رئیس جمهور وقت] و رئیس مجلس وقت هم داشتیم ."




    رضا سوخته سرایی از جمله ورزشکارانی بود که موقعیت حضور در المپیک لس آنجلس را از دست داد (عکس: سایت فدراسیون کشتی ایران)



    "در نهایت وزارت امور خارجه به ما گفت که در المپیک شرکت نکنیم. البته با توجه به شرایط آن موقع ورزش ایران نمی توانستیم تیم خوبی خوبی اعزام کنیم و اگر می رفتیم هم نتیجه خوبی نمی گرفتیم. در بازی های آسیایی ۱۹۸۲ هم خیلی بد نتیجه گرفته بودیم."

    به هرحال در گیرودار جنگ ایران وعراق، ایران برای دومین بار به المپیک نرفت که با توجه به شرایط آن روز کشور و رابطه تهران و واشنگتن امری طبیعی به نظر می رسید.

    برادران محبی، رضا سوخته سرایی، علیرضا سلیمانی، و مجید ترکان شاخص ترین کشتی گیران، و علی پاکیزه جم و رمضانعلی تیموری بهترین وزنه برداران آن دوره ایران بودند که برای حضور در المپیک شانس بالایی داشتند.

    آیا مدال می گرفتیم؟

    این دو تحریم باعث شد که ورزشکاران شاخص ایران در دهه ۸۰ میلادی موفق به حضور در بزرگترین رویداد ورزشی جهان نشوند.

    با این حال عده ای معتقدند که با توجه به شرایط ایران در آن سالها، حضور پیدا نکردن در المپیک چندان اتفاق عجیبی نبوده است.




    جنگ ایران و عراق باعث شد ایران خیلی زود از شرکت در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس چشم پوشی کند



    اردشیر لارودی، روزنامه نگار قدیمی چنین نظری دارد :"آن موقع ورزش اولویت مهم جامعه نبود، در ۱۹۸۰ که هنوز احساسات انقلاب وجود دارد و چهار سال بعد هم که کشور درگیر جنگ بود و رفتن به المپیک چیز زیاد مهمی نبود."

    آیا با توجه به غیبت چندین کشور در آن دوالمپیک، کشتی گیران و وزنه برداران صاحب نام آن زمان از شانس خوبی برای کسب مدال برخوردار بودند؟

    مهدی رستم پور، کارشناس کشتی در این باره می گوید:" ایران نه در المپیک ۱۹۷۶ طلا گرفت و نه در المپیک ۱۹۸۸ ، و بعید بود که درآن دو المپیک طلا می گرفتیم."

    "در وزنه برداری که پس از خداحافظی محمد نصیری هیچ شانس نداشتیم، در کشتی هم شاید برادران محبی، ترکان، سوخته سرایی و سلیمانی نقره یا برنز می گرفتند ."

    داودی شمسی، رئیس سازمان تربیت بدنی در سال ۱۹۸۴ هم نظری مشابه دارد:" آن موقع وضعیت مان خیلی بد بود در بازیهای آسیایی هم خوب کار نکرده بودیم و بعید می دانم که می توانستیم در المپیک نتیجه بگیریم."


    بسيج ايران اسلامی برای المپيک





    رقابتهاى المپيك از روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه (۶ اوت) با رقابتهاى فوتبال آغاز مى شود، گرچه مراسم افتتاحيه روز جمعه ۱۸ مرداد ماه (۸ اوت) برگزار خواهد شد.
    برنامه اعزام ورزشكاران ايرانى به رقابتهاى المپيك هم هفته قبل اعلام شد.

    بر اساس اين برنامه، ايران در تاريخهاى ۴، ۱۲، ۱۳، ۱۶، و۲۳ مرداد ماه پنج كاروان به اين رقابتها اعزام خواهد كرد.

    برنامه روزانه به وقت پكن (گرينويچ+۸، تهران+۳:۳۰)
    جمعه ۱۸ مرداد (۸ اوت)
    - مراسم افتتاحيه: ساعت ۸ و ۸ دقيقه و ۸ ثانيه

    شنبه ۱۹ مرداد (۹ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، دور نخست انفرادى - ساعت ۹
    - بوكس: وزن ۸۱ كيلوگرم، مهدى قربانى - ساعت ۱۳:۳۰
    - تيروكمان زنان: نجمه آبتين، دور نخست - ساعت ۱۲
    - تيروكمان مردان: حجت الله واعظى - دور نخست - ساعت ۱۵
    - جودو: وزن زير ۶۰ كيلوگرم، مسعود حاجى‌آخوندزاده - از ساعت ۱۲
    - دوچرخه‌سوارى جاده: قادر ميزبانى، حسين عسگرى و مهدى سهرابى - ساعت ۱۱
    - شنا: ۱۰۰ متر قورباغه، محمد عليرضايى - دور مقدماتى - ساعت ۱۸:۳۰
    - قايقرانى: رويينگ تك نفره، هما حسينى و محسن شادى - ساعت ۱۳:۵۰

    يكشنبه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، (در صورت صعود) دور دوم انفرادى - ساعت ۱۰
    - بسكتبال: با روسيه – ساعت ۹
    - بوكس: وزن ۶۴ كيلوگرم، مرتضى سپه وند - ساعت ۱۳ و ۳۰
    - جودو: وزن زير ۶۶ كيلوگرم، آرش مير اسماعيلى - از ساعت ۱۲
    - شنا: ۱۰۰ متر قورباغه، محمد عليرضايى - (در صورت صعود) نيمه نهايى - ساعت ۱۰

    دوشنبه ۲۱ مرداد (۱۱ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، (در صورت صعود) دور سوم نفرادى (بين ۳۲ نفر) - ساعت ۱۰
    - جودو: وزن زير ۷۳ كيلوگرم، على معلومات - از ساعت ۱۲
    - شنا: ۱۰۰ متر قورباغه، محمد عليرضايى - (در صورت صعود) فينال - ساعت ۱۰
    - قايقرانى: رويينگ تك نفره، هما حسينى و محسن شادى (در صورت ناكامى در دور اول) رقابت گروه بازنده ها - ساعت ۱۵:۳۰

    سه شنبه ۲۲ مرداد (۱۲ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، (در صورت صعود) دور چهارم نفرادى (يك هشتم نهايى) - ساعت ۱۰
    - بسكتبال: با ليتوانى، ساعت ۹
    - تيروكمان زنان: نجمه آبتين، (در صورت صعود) رقابت در جمع ۱۶ نفر برتر - ساعت ۱۰
    - جودو: وزن زير ۸۱ كيلوگرم، حامد ملك محمدى - از ساعت ۱۲
    - قايقرانى: رويينگ تك نفره، هما حسينى و محسن شادى (در صورت صعود) يك چهارم نهايى گروه بازنده ها - ساعت ۱۶
    - كشتى فرنگى: وزن ۵۵ كيلوگرم، حميد سوريان – از ساعت ۹:۳۰

    چهارشنبه ۲۳ مرداد (۱۳ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، (در صورت صعود) دور پنجم نفرادى (يك چهارم نهايى) - ساعت ۱۰
    - بوكس: وزن ۹۱ كيلوگرم، على مظاهرى - ساعت ۱۳:۳۰
    - تيروكمان مردان: حجت الله واعظى - (در صورت صعود) در جمع ۱۶ ورزشكار برتر - ساعت ۱۰
    - جودو: وزن زير ۹۰ كيلوگرم، حسين قمى - از ساعت ۱۲
    - قايقرانى: رويينگ تك نفره، هما حسينى و محسن شادى (در صورت صعود) يك چهارم نهايى - ساعت ۱۴:۵۰
    - كشتى فرنگى: وزن ۶۶ كيلوگرم، على محمدى – از ساعت ۹:۳۰

    پنجشنبه ۲۴ مرداد (۱۴ اوت)

    - بوكس: وزن ۸۱ كيلوگرم، مهدى قربانى، (در صورت صعود) دور دوم - ساعت ۱۳:۳۰
    - بوكس: وزن ۶۴ كيلوگرم، مرتضى سپه وند (در صورت صعود) دور دوم - ساعت ۱۹
    - بسكتبال: با استراليا ساعت ۱۱:۱۵
    - تيروكمان زنان: نجمه آبتين، (در صورت صعود) يك چهارم نهايى - از ساعت ۱۰:۳۰
    - كشتى فرنگى: وزن ۸۴ كيلوگرم، سامان طهماسبى، از ساعت ۹:۳۰
    - كشتى فرنگى: وزن ۹۶ كيلوگرم، قاسم رضايى، از ساعت ۹:۳۰
    - كشتى فرنگى: وزن ۱۲۰ كيلوگرم، مسعود هاشم زاده، از ساعت ۹:۳۰
    - قايقرانى: رويينگ تك نفره، هما حسينى و محسن شادى (در صورت صعود) فينال - ساعت ۱۴:۱۰

    جمعه ۲۵ مرداد (۱۵ اوت)

    - بدمينتون: كاوه محرابى، (در صورت صعود) نيمه نهايى - ساعت ۱۸:۳۰
    - دو و ميدانى: پرتاب وزنه، امين نيك فر، ساعت ۹:۵۰
    - دو و ميدانى: دو ۱۵۰۰ متر، سجاد مرادى، دور اول، ساعت ۱۹:۱۰
    - دو و ميدانى: پرتاب وزنه، امين نيك فر، از ساعت ۹ صبح
    - تيروكمان مردان: حجت الله واعظى - (در صورت صعود) يك چهارم نهايى - از ساعت ۱۰:۳۰
    - جودو: وزن بالاى ۱۰۰ كيلوگرم، محمدرضا رودكى، از ساعت ۱۲

    شنبه ۲۶ مرداد (۱۶ اوت)

    - بسكتبال: با آرژانتين، ساعت ۱۶:۴۵
    - دو و ميدانى: پرتاب ديسك، احسان حدادى و عباس صميمى، از ساعت ۱۰:۴۰
    - قايقرانى: كاياك تك نفره، هما حسينى و محسن شادى (در صورت صعود) فينال - ساعت ۱۴

    يكشنبه ۲۷ مرداد (۱۷ اوت)

    - بوكس: وزن ۶۴ كيلوگرم، مرتضى سپه وند، (در صورت صعود) يك چهارم نهايى، ساعت ۱۹
    - بوكس: وزن ۹۱ كيلوگرم، على مظاهرى، (در صورت صعود) يك چهارم نهايى، ساعت ۱۹
    - دو و ميدانى: دو ۱۵۰۰ متر، سجاد مرادى، (در صورت صعود) مرحله نيمه نهايى، ساعت ۲۱:۵۵
    - وزنه بردارى: ۹۴ كيلوگرم، اصغر ابراهيمى، ساعت ۱۹

    دوشنبه ۲۸ مرداد (۱۸ اوت)

    - بسكتبال: با تيم ششم گروه A، ساعت ۹
    - وزنه بردارى: ۱۰۵ كيلوگرم، محسن بيرانوند، ساعت ۱۹

    سه شنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت)

    - بوكس: وزن ۸۱ كيلوگرم، مهدى قربانى، |(در صورت صعود)، يك چهارم نهايى، ساعت ۱۹
    - تنيس روى ميز: انفرادى مردان، افشين نوروزى، دور مقدماتى و دور اول، ساعت ۱۰
    - دو و ميدانى: پرتاب ديسك، احسان حدادى و عباس صميمى، (در صورت صعود) فينال، ساعت ۲۱
    - دو و ميدانى: دو ۱۵۰۰ متر، سجاد مرادى، فينال، ساعت ۲۲:۵۰
    - كشتى آزاد: ۵۵ كيلوگرم، عباس دباغى، از ساعت ۹:۳۰
    - كشتى آزاد: ۶۰ كيلوگرم، مراد محمدى، از ساعت ۹:۳۰
    - وزنه بردارى: ۱۰۵+ كيلوگرم، حسين رضازاده، ساعت ۱۹

    چهارشنبه ۳۰ مرداد (۲۰ اوت)

    - بسكتبال: (در صورت صعود) مرحله يك چهارم نهايى
    - تكواندو: وزن اول زنان، سارا خوش جمال فكرى، از ساعت ۹
    - تكواندو: وزن اول مردان، رضا نادريان، از ساعت ۹
    - تنيس روى ميز: انفرادى مردان، افشين نوروزى، (در صورت صعود) راند دوم، ساعت ۱۰
    - دو و ميدانى: دو ۸۰۰ متر، سجاد مرادى، احسان مهاجر شجاعى، مرحله مقدماتى، ساعت ۱۹
    - كشتى آزاد: وزن ۶۶ كيلوگرم، مهدى تقوى، از ساعت ۹:۳۰
    - كشتى آزاد: وزن ۷۴ كيلوگرم، ميثم مصطفى جوكار، از ساعت ۹:۳۰

    پنجشنبه ۳۱ مرداد (۲۱ اوت)

    - تنيس روى ميز: انفرادى مردان، افشين نوروزى (در صورت صعود) مرحله سوم و چهارم، از ساعت ۱۰
    - دو و ميدانى: دو ۸۰۰ متر، سجاد مرادى و احسان مهاجر شجاعى (در صورت صعود) مرحله نيمه نهايى، ساعت ۱۹:۵۰
    - كشتى آزاد: وزن ۸۴ كيلوگرم، رضا يزدانى، ساعت ۹:۳۰
    - كشتى آزاد: وزن ۹۶ كيلوگرم، سعيد ابراهيمى، ساعت ۹:۳۰
    - كشتى آزاد: وزن ۱۲۰ كيلوگرم، فردين معصومى، ساعت ۹:۳۰

    جمعه اول شهريور (۲۲ اوت)

    - بسكتبال: (در صورت صعود) نيمه نهايى، ساعت ۲۰
    - بوكس: وزن ۶۴ كيلوگرم، مرتضى سپه وند، (در صورت صعود) نيمه نهايى، ساعت ۱۳:۳۰
    - بوكس: وزن ۸۱ كيلوگرم، مهدى قربانى، (در صورت صعود) نيمه نهايى، ساعت ۱۹
    - بوكس: وزن ۹۱ كيلوگرم، على مظاهرى، (در صورت صعود) نيمه نهايى، ساعت ۱۳:۳۰
    - تكواندو: وزن سوم، هادى ساعى، از ساعت ۹
    - تنيس روى ميز: انفرادى مردان، افشين نوروزى، (در صورت صعود) نيمه نهايى

    شنبه دوم شهريور (۲۳ اوت)

    - بسكتبال: (در صورت صعود) رده بندى، ساعت ۱۲
    - بوكس: وزن ۶۴ كيلوگرم، مرتضى سپه وند، (در صورت صعود) فينال، ساعت ۱۹
    - بوكس: وزن ۹۱ كيلوگرم، على مظاهرى، (در صورت صعود) فينال، ساعت ۱۹
    ۱۹ و ۳۰ دقيقه
    - تنيس روى ميز: انفرادى مردان، افشين نوروزى، (در صورت صعود) نيمه نهايى، رده بندى و فينال
    - دو و ميدانى: دو ۸۰۰ متر، سجاد مرادى (در صورت صعود) فينال، ساعت ۱۹:۳۰
    - دو و ميدانى: دو ۸۰۰ متر، احسان مهاجر شجاعى (در صورت صعود) فينال، ساعت ۱۹:۳۰

    يكشنبه سوم شهريورماه (۲۴ اوت)

    - بوكس: وزن ۸۱ كيلوگرم، مهدى قربانى، (در صورت صعود)، فينال، ۱۳:۳۰
    - مراسم اختتاميه

    پایان ،
     تنه نزن.

    No comments: